Page 87 - Mešinovič, Sanela, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 87
Učenje geometrije po metodi van Hiele

Slika 5.6
Prekrivanje pravokotnika
z manjšimi kvadrati

Na stopnji vizualizacije Van de Walle, Karp in Bay-Williams (2013) predla-
gajo dejavnosti, kjer otroci like sortirajo in razvrščajo glede na lastnosti, ki
jih določijo sami. Na tak način lahko učitelj ugotovi, katere lastnosti učenci
že prepoznajo in uporabijo ter kako dobro poznajo like. Novo lastnost lahko
učenci spoznajo tako, da učitelj razvrsti like glede na še neznano lastnost in je
otrokom ne razkrije. Učenci z opazovanjem množic likov poskušajo ugotoviti
dano lastnost in se o njej pogovorijo. Če učenci prepoznajo neko lastnost lika,
vendar jo nepravilno poimenujejo, lahko učitelj pri razvrščanju likov glede na
to lastnost uporabi »negeometrijski« izraz, nato pa se z učenci o njej pogovori
in jo pravilno poimenuje (npr. razvrstimo like glede na to, ali imajo udrtino ali
je nimajo). Z dejavnostmi sortiranja in razvrščanja likov učenci opazujejo po-
dobnosti in razlike med liki. Didaktiki (Van de Walle, Karp in Bay-Williams 2013;
Egsgard 1970) predlagajo, da pri tovrstnih nalogah učenci uporabijo modele
različnih likov – likov s krivimi in ravnimi stranicami, konveksnih in konkavnih
liki, pravilnih in nepravilnih likov ipd.

Prehod na višjo stopnjo omogočajo tudi aktivnosti, kjer otroci like obli-
kujejo, rišejo, sestavljajo in razstavljajo. Na tak način samostojno raziskujejo,
kako se liki med seboj ujemajo (in tvorijo večje oblike) in kako lahko večje
oblike razstavimo na manjše like (Van de Walle, Karp in Bay-Williams 2013).
Pri tem je nujna uporaba didaktičnih pripomočkov, kot so geometrijske plo-
ščice, tangram, geoplošča, van Hielove »mozaik puzzle« ipd.

Egsgard (1970) predlaga dejavnosti, kjer učenci prekrivajo večje površine
(npr. platnico knjige) z manjšimi in enako velikimi liki. Pri tem lahko obliku-
jejo najrazličnejše vzorce (slika 5.6). Take dejavnosti zagotavljajo temelje za
kasnejše razumevanje ploščine (Dickson, Brown in Gibson 1984).

Konstruiranje različnih likov s tangramom omogoča razvitje predstav o
pravem kotu in vzporednosti. Poleg tega ustvari problemske situacije, ki
spodbujajo prostorske predstave (Dickson, Brown in Gibson 1984). Zelo po-
dobne so van Hielove ploščice (slika 5.7), ki so ravno tako uporabne pri spo-
znavanju pravega kota in topih ter ostrih kotov (Van de Walle, Karp in Bay-
Williams 2013).

Primer 1 Like na sliki 5.8 sortiraj v ustrezno množico.

85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92