Page 70 - Mešinovič, Sanela, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 70
enje in poučevanje geometrije

Deduktivni Analize
sistemi deduktivnih
lastnosti
sistemov
Odnosi med
lastnostmi Strogo
matematična
Lastnosti oblik
Formalna
dedukcija

Množice oblik Neformalna
dedukcija

Analiza

Oblike

Vizualizacija

Slika 5.1 Van Hielova teorija razvoja geometrijskih predstav (povzeto po Van de Walle, Karp
in Bay-Williams 2013, 404)

gnitivni psihologi. Izmed teh je le van Hielova teorija postavila temelje v izo-
braževanju geometrije.

Van Hiele

Nizozemska didaktika Pierre in Dina van Hiele sta s svojo teorijo razvoja geo-
metrijskih predstav vplivala na kurikularno prenovo v številnih državah. Če-
prav sta svoja spoznanja predstavila že leta 1957, je njuno delo privabilo veliko
pozornosti šele po letu 1973 (Usiskin 1982).

Zakonca van Hiele sta pojasnila, zakaj ima veliko otrok težave pri razu-
mevanju geometrijskih vsebin. Poleg tega sta natančno razložila, kako lahko
te težave odpravimo. Njun model je sestavljen iz petih stopenj, ki opisujejo
miselni razvoj geometrijskih konceptov, in sicer od vizualizacije do analize,
abstrahiranja in dokazovanja. Učenci napredujejo skozi stopnje s pomočjo
vodenega učenja o geometrijskih konceptih. Na vsaki stopnji so opisane bi-
stvene geometrijske ideje, o katerih razmišljamo, kar sta van Hielova imeno-
vala predmet mišljenja. Predmeti mišljenja na določeni stopnji se morajo raz-
viti tako, da bodo odnosi med njimi lahko postali osrednja tema mišljenja na
naslednji stopnji (Van de Walle, Karp in Bay-Williams 2013), kar imenujemo re-
zultat mišljenja. Rezultat mišljenja na določeni stopnji torej postane predmet
mišljenja na naslednji stopnji (slika 5.1). To lastnost stopenj geometrijskega
mišljenja je van Hiele poimenoval sosednost (Usiskin 1982).

Van Hielove stopnje razvoja geometrijskega mišljenja (Van de Walle, Karp

68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75