Page 64 - Mešinovič, Sanela, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 64
enje in poučevanje geometrije
– učenec pozna vlogo števila π; izračuna obseg in ploščino kroga, dolžino
krožnega loka in ploščino krožnega izseka;
– učenec pozna lastnosti pravokotnega trikotnika in poimenuje stranice;
pozna in uporabi Pitagorov izrek ter izračuna dolžino neznane stranice
v pravokotnem trikotniku; Pitagorov izrek uporabi v kvadratu, pravo-
kotniku, enakostraničnem in enakokrakem trikotniku, trapezu, rombu,
krogu ter celoštevilčnem koordinatnem sistemu;
– učenec pozna pojme: oglišče, osnovni rob, stranski rob, osnovna plo-
skev, stranska ploskev, višina telesa, stranska višina, diagonala mejne
ploskve, telesna diagonala, plašč, presek in osni presek;
– učenec sestavi modela kocke in kvadra ter nariše mrežo kocke in kva-
dra;
– učenec izračuna plašč, površino in prostornino kocke ter kvadra in upo-
rabi Pitagorov izrek v kocki ter kvadru;
– učenec spozna prizmo, valj, piramido in stožec ter geometrijska telesa
opiše; izdela modele teles in nariše njihovo mrežo;
– učenec izračuna površino in prostornino prizme, valja, piramide ter
stožca;
– učenec usvoji pojem osnega preseka stožca in reši s tem povezane pre-
proste naloge;
– učenec spozna valj in stožec kot vrtenini ter reši preproste naloge;
– učenec ob modelu uporabi Pitagorov izrek v prostoru;
– učenec opiše kroglo; reši preproste naloge v zvezi s površino in prostor-
nino krogle;
– učenec opredeli odnose med točkami, premicami in ravninami v pro-
storu (ob modelih) ter odnose zapiše s simboli;
– učenec opredeli in zapiše razmerje dolžin dveh daljic; računsko poišče
dolžino druge daljice, če pozna dolžino ene daljice in razmerje dolžin
obeh daljic; grafično odmeri drugo daljico, če pozna dolžino ene daljice
in razmerje dolžin daljic; razdeli daljico v danem razmerju;
– učenec prepozna podobne like in s tem povezane pojme: istoležne
stranice in istoležni koti; opredeli pojem podobna trikotnika; zapiše so-
razmerje dolžin istoležnih stranic dveh podobnih trikotnikov in izra-
čuna ustrezno stranico.
Poleg naštetih ciljev posodobljeni učni načrt (Učni načrt 2011) vključuje
modeliranje fizičnih objektov z geometrijskimi modeli.
V primerjavi z vsebinami iz aritmetike in algebre je geometriji ter merjenju
namenjenih veliko manj ur v vseh razredih osnovne šole, in to kljub spre-
62
– učenec pozna vlogo števila π; izračuna obseg in ploščino kroga, dolžino
krožnega loka in ploščino krožnega izseka;
– učenec pozna lastnosti pravokotnega trikotnika in poimenuje stranice;
pozna in uporabi Pitagorov izrek ter izračuna dolžino neznane stranice
v pravokotnem trikotniku; Pitagorov izrek uporabi v kvadratu, pravo-
kotniku, enakostraničnem in enakokrakem trikotniku, trapezu, rombu,
krogu ter celoštevilčnem koordinatnem sistemu;
– učenec pozna pojme: oglišče, osnovni rob, stranski rob, osnovna plo-
skev, stranska ploskev, višina telesa, stranska višina, diagonala mejne
ploskve, telesna diagonala, plašč, presek in osni presek;
– učenec sestavi modela kocke in kvadra ter nariše mrežo kocke in kva-
dra;
– učenec izračuna plašč, površino in prostornino kocke ter kvadra in upo-
rabi Pitagorov izrek v kocki ter kvadru;
– učenec spozna prizmo, valj, piramido in stožec ter geometrijska telesa
opiše; izdela modele teles in nariše njihovo mrežo;
– učenec izračuna površino in prostornino prizme, valja, piramide ter
stožca;
– učenec usvoji pojem osnega preseka stožca in reši s tem povezane pre-
proste naloge;
– učenec spozna valj in stožec kot vrtenini ter reši preproste naloge;
– učenec ob modelu uporabi Pitagorov izrek v prostoru;
– učenec opiše kroglo; reši preproste naloge v zvezi s površino in prostor-
nino krogle;
– učenec opredeli odnose med točkami, premicami in ravninami v pro-
storu (ob modelih) ter odnose zapiše s simboli;
– učenec opredeli in zapiše razmerje dolžin dveh daljic; računsko poišče
dolžino druge daljice, če pozna dolžino ene daljice in razmerje dolžin
obeh daljic; grafično odmeri drugo daljico, če pozna dolžino ene daljice
in razmerje dolžin daljic; razdeli daljico v danem razmerju;
– učenec prepozna podobne like in s tem povezane pojme: istoležne
stranice in istoležni koti; opredeli pojem podobna trikotnika; zapiše so-
razmerje dolžin istoležnih stranic dveh podobnih trikotnikov in izra-
čuna ustrezno stranico.
Poleg naštetih ciljev posodobljeni učni načrt (Učni načrt 2011) vključuje
modeliranje fizičnih objektov z geometrijskimi modeli.
V primerjavi z vsebinami iz aritmetike in algebre je geometriji ter merjenju
namenjenih veliko manj ur v vseh razredih osnovne šole, in to kljub spre-
62