Page 51 - Mešinovič, Sanela, Mara Cotič, Amalija Žakelj. 2019. Učenje in poučevanje geometrije v osnovni šoli. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 51
Vrste didaktičnih sredstev
Preglednica 4.1 Klasifikacija didaktičnih sredstev
Vrsta Dvodimenzionalna Tridimenzionalna
Statična Risbe, slike, fotografije, diagrami, Zbirke različnih predmetov, modeli,
grafikoni, plakati, zemljevidi, diapo- reliefi, makete ipd.
zitivi ipd.
Dinamična Aplikacije, dinamične slike, filmi ipd. Dinamični modeli, instrumenti, apa-
rati, stroji, računala, globus ipd.
Opombe Povzeto po Poljak (1970, 51).
mov, ki vsebuje zahtevnejše računske postopke, učinkovito, če posameznik
slabo obvlada računske postopke, ni pa ustrezno za učenje razumevanja ge-
ometrijskih pojmov in odnosov med njimi (Žakelj in Valenčič Zuljan 2015).
Vrste didaktičnih sredstev
Na podlagi različnih kriterijev didaktiki in strokovnjaki za izobraževalno teh-
nologijo razvrščajo didaktična sredstva na različne načine.
Poljak (1970) klasificira sredstva v štiri skupine glede na dve lastnosti. Tako
so didaktična sredstva lahko dvodimenzionalna ali tridimenzionalna in sta-
tična ali dinamična (preglednica 4.1).
Prodanović in Ničković (1974) klasificirata učna sredstva v devet skupin:
– verbalna učna sredstva: z njimi omogočamo direktno (živi govor) in in-
direktno (prenašanje govora s pomočjo radia, televizije in drugih ko-
munikatorjev) verbalno komunikacijo;
– tekstualna učna sredstva: k tem sredstvom prištevamo različne vrste pi-
sanih in tiskanih besedil;
– vizualna učna sredstva: vključujejo vsa sredstva, ki jih uporabljamo s po-
močjo vida;
– avditivna učna sredstva: vključujejo sredstva, ki jih uporabljamo s po-
močjo sluha;
– avdiovizualna učna sredstva: z njimi omogočamo hkrati vidne in slušne
dražljaje;
– elektronsko-avtomatska učna sredstva (v sodobnem času jih imenujemo
interaktivna učna sredstva): sodobna sredstva, ki temeljijo na uporabi
elektronike in avtomatike (računalnik, tablični računalnik);
– manualna učna sredstva: z njimi manipulirajo učenci, kar omogoča re-
alizacijo različnih delovnih operacij v učnem procesu;
– eksperimentalna učna sredstva: z njimi omogočamo uvedbo eksperi-
mentov pri učenju in poučevanju;
– pomožna tehniška učna sredstva.
49
Preglednica 4.1 Klasifikacija didaktičnih sredstev
Vrsta Dvodimenzionalna Tridimenzionalna
Statična Risbe, slike, fotografije, diagrami, Zbirke različnih predmetov, modeli,
grafikoni, plakati, zemljevidi, diapo- reliefi, makete ipd.
zitivi ipd.
Dinamična Aplikacije, dinamične slike, filmi ipd. Dinamični modeli, instrumenti, apa-
rati, stroji, računala, globus ipd.
Opombe Povzeto po Poljak (1970, 51).
mov, ki vsebuje zahtevnejše računske postopke, učinkovito, če posameznik
slabo obvlada računske postopke, ni pa ustrezno za učenje razumevanja ge-
ometrijskih pojmov in odnosov med njimi (Žakelj in Valenčič Zuljan 2015).
Vrste didaktičnih sredstev
Na podlagi različnih kriterijev didaktiki in strokovnjaki za izobraževalno teh-
nologijo razvrščajo didaktična sredstva na različne načine.
Poljak (1970) klasificira sredstva v štiri skupine glede na dve lastnosti. Tako
so didaktična sredstva lahko dvodimenzionalna ali tridimenzionalna in sta-
tična ali dinamična (preglednica 4.1).
Prodanović in Ničković (1974) klasificirata učna sredstva v devet skupin:
– verbalna učna sredstva: z njimi omogočamo direktno (živi govor) in in-
direktno (prenašanje govora s pomočjo radia, televizije in drugih ko-
munikatorjev) verbalno komunikacijo;
– tekstualna učna sredstva: k tem sredstvom prištevamo različne vrste pi-
sanih in tiskanih besedil;
– vizualna učna sredstva: vključujejo vsa sredstva, ki jih uporabljamo s po-
močjo vida;
– avditivna učna sredstva: vključujejo sredstva, ki jih uporabljamo s po-
močjo sluha;
– avdiovizualna učna sredstva: z njimi omogočamo hkrati vidne in slušne
dražljaje;
– elektronsko-avtomatska učna sredstva (v sodobnem času jih imenujemo
interaktivna učna sredstva): sodobna sredstva, ki temeljijo na uporabi
elektronike in avtomatike (računalnik, tablični računalnik);
– manualna učna sredstva: z njimi manipulirajo učenci, kar omogoča re-
alizacijo različnih delovnih operacij v učnem procesu;
– eksperimentalna učna sredstva: z njimi omogočamo uvedbo eksperi-
mentov pri učenju in poučevanju;
– pomožna tehniška učna sredstva.
49