Page 12 - Aktivni otrok, aktivne počitnice
P. 12
Podatki za Slovenijo prikazujejo, da otroci med počitnicami beležijo 18-odstotni upad količine
gibalne aktivnosti. Pri tem poročajo o 5,5-odstotnem porastu gibalne neaktivnosti, 53-odstotnem
upadu zmerne gibalne aktivnosti in kar 45-odstotnem upadu zmerne do visoke gibalne aktivno-
sti. Raziskave kažejo, da se s starostjo razlika v gibalnih vedenjih med šolskim letom in poletjem
povečuje, poleg tega ugotavljajo, da so deklice manj aktivne od dečkov. Naraščajoče število razi-
skav kaže, da otroci med poletnimi počitnicami pridobijo več telesne mase kot med šolskim le-
tom. To še zlasti velja za posameznike, ki že imajo povišano telesno maso. Razlogi za nezdrava
povečanja mase so kompleksni in poleg zmanjšanja gibalne aktivnosti vključujejo tudi dejavnike,
kot so spol, starost, podnebje, družbeno-ekonomski status družine, dostopnost športnih progra-
mov in razpoložljivost staršev ter njihovo motiviranost.
Vse večja težava postaja čas, ki ga otroci preživijo pred zasloni. Ta se nenehno povečuje in ga po-
gosto spremlja tudi uživanje energijsko bogatih živil. Z napredkom znanosti in tehnologije, ki sta
postala sestavni del sodobnega življenja, pametne naprave igrajo vse pomembnejšo vlogo pri
delu, izobraževanju in vsakodnevnih opravilih. Odraščanje v družbi, kjer je sodobna tehnologija
nepogrešljiv del vsakdana, seveda prinaša številne prednosti, a pri tem ne gre zanemariti negativ-
nih posledic zgodnje in prevelike izpostavljenosti zaslonom. Čas pred zaslonom označuje čas, ki
ga posameznik oz. otrok preživi ob uporabi elektronskih ali digitalnih medijev, kot so televizorji,
pametni telefoni, tablice ali računalniki. Prekomerna izpostavljenost takšnemu načinu preživlja-
nja vsakdana negativno vpliva na telesno in duševno zdravje otrok, saj lahko povzroča debelost,
depresijo, motnje spanja in druge zdravstvene težave. Otroci so zaradi intenzivnega razvoja v tem
obdobju posebej občutljivi na negativne vplive dolgotrajne izpostavljenosti zaslonom, poleg tega
so posledice pri njih pogosto izrazitejše in težje popravljive kot pri odraslih.
Težava je torej, da lahko v manj strukturiranem okolju neugodna vedenja izpodrinejo ugodna
(npr., otroci se raje odločijo za sedentarno vedenje kot za gibalno aktivnost) in se pogosto pojav-
12 aktivni otrok, aktivne počitnice