Page 11 - Aktivni otrok, aktivne počitnice
P. 11
Počitnice, prosti čas
in izzivi sodobnega otroštva
VO 2max (ml/kg/min)
48
47
46
45
44
1. SEP 24. JUN 1. SEP 24. JUN 1. SEP 24. JUN
4. razred 5. razred 6. razred
Prikaz sprememb aerobne pripravljenosti otrok. Modro senčena območja prikazujejo obdobja počitnic.
Črne pike predstavljajo izmerjene vrednosti, bele pike pa prikazujejo predvideno raven pripravljenosti,
ocenjene na podlagi trenda pred začetkom ali po koncu počitnic.
Prirejeno po: Watson idr. (2019)
Šola ima pri razvoju otroka pomembno vlogo z različnih vidikov. Otroci imajo v strukturira-
nem okolju priložnosti za vključevanje tako v načrtovane oblike gibanja kot tudi v priložno-
stno gibanje, ki nastane ob premikanju med učilnicami, odhodi, prihodi v šolo in domov. Ob
predpostavki, da otrok spi 8–9 ur, v šoli dnevno preživi približno 45 % budnega časa, preosta-
nek budnega časa se šteje kot prosti oz. nešolski čas.
Med poletnimi počitnicami pride do velike spremembe rutine, ob kateri se t. i. strukturiran šolski
čas spremeni v prosti čas. Količina nestrukturiranega budnega časa se podvoji. Ugotovitve razi-
skav podpirajo trditev, da se osnovnošolski otroci, ob izpostavljenosti okolju z manj strukture,
nadzora in usmerjanja, pogosteje zatekajo k manj ugodnim vedenjskim izbiram. Premik iz visoko
strukturiranega v manj strukturiran čas, v katerem ima otrok večjo svobodo glede izbire načina
preživljanja le-tega, lahko pomembno vpliva na povečanje sedentarnega vedenja in zaslonskega
časa ter zmanjšanje količine gibalne aktivnosti.
Rezultati raziskav so različni, nekatere poročajo o povečanju gibalnih aktivnosti in zmanjšanju
sedentarnega vedenja med počitnicami, druge ravno nasprotno. Večina raziskav pa si je enotnih v
ugotovitvi, da se čas, preživet v zmerni do visoki intenzivni gibalni aktivnosti, med počitnicami
izredno zmanjša. Ugotovitve so seveda tesno povezane z načini preživljanja prostega časa udele-
žencev v raziskavah.
aktivni otrok, aktivne počitnice 11