Page 96 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 96
Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
potrebo po nujni digitalizaciji celotnega šolskega sistema z ozaveščan-
jem o prednostih in pomanjkljivostih vključevanja GUI v sistem vzgoje
in izobraževanja.
Preglednica 2 Ključne teme in kode dokumentov na področju vključevanja GUI
v učiteljevo poučevanje
Država in dokument
01 Kanada
Generative Artificial Intelligence for Education and Pedagogy (Cornell University)
Raba GUI pri učiteljevi pripravi na pouk
Načrtovanje pouka in oblikovanje priprav
• ustvarjanje učnih vsebin, strukturiranje učne ure in priprava gradiva za učence,
generiranje večjega nabora različic nalog za preverjanje in utrjevanje znanja, vajo;
• pomembno je preveriti vsebinsko veljavnost gradiv;
• treba je ustrezno navesti vir generiranja gradiv/vsebin;
• pri tem je treba razumeti omejitve orodij
Učni cilji
• vključevanje orodij zahteva razmislek o redefiniciji učnih ciljev z namenom doseganja
višje ravni učenja in poučevanje ter razvoja kritičnega mišljenja;
• pojasniti učencem, zakaj je pomembno, da dosegajo učne cilje brez neustrezne rabe
orodij (npr. iskanje »krajših poti« do cilja)
Raba GUI za neposredno izvedbo pouka in izboljšanje kakovosti poučevanja
Preverjanje in ocenjevanje znanja
• možnost generiranja povratne informacije pri formativnem spremljanju napredka
učenca (npr. pri praktičnih nalogah – šibka in močna področja), a to naj nima vpliva na
oceno;
• se ne priporoča kot raba za ocenjevanje učencev;
• zaradi izogibanja plagiatorstvu naj se pogosteje uporablja ocenjevanje v razredu, manj
ocenjevanja nalog, ki jih učenci izvedejo doma; ustni izpiti
Personalizacija/invidualizacija/diferenciacija poučevanja
• pomoč pri personalizaciji in individualizaciji poučevanja – vključevanje orodij za
prilagoditev vsebin in načina poučevanja individualnim potrebam učencev;
• individualiziran nabor nalog za vadbo, vsebinsko tutorstvo
Spodbujanje kritičnega mišljenja in razvoja metakognitivnih spretnosti učencev
• spodbujanje rabe orodij za doseganje višje taksonomske ravni učenja: kritično
vrednotenje generiranih informacij;
• poučevanje spretnosti rabe orodij in zavedanja, omejitev GUI;
• razvoj razumevanja, kdaj orodje spodbuja in kdaj ovira učni proces;
• uporaba orodij za razvoj analize in presoje posameznih virov
Drugo
Povečevanje dostopnosti izobraževanja
• omogoča večjo dostopnost za otroke s posebnimi potrebami, za otroke z duševnimi
motnjami in v primerih različnih ovir pri jeziku poučevanja
Širši kontekst učiteljevega razumevanja rabe GUI
• pedagoška integriteta: raba orodij tudi takrat, ko je cilj učenja urjenje spretnosti brez njih:
v obdobju, ko učenci šele razvijajo osnovne spretnosti, se raba odsvetuje;
• odgovorna raba GUI: naloga učiteljev je, da učence poučujejo o etični in smiselni rabi
orodij;
• poučevanje učencev, da pri rabi orodij ustrezno navedejo avtorstvo in vir generiranih
vsebin;
• poučevanje učencev o varni in etični rabi orodij – učence seznani, kdaj je in kdaj pri
predmetu ni dovoljena raba orodij
96