Page 93 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 93
Analiza mednarodnih nacionalnih smernic za uporabo umetne inteligenc
Preglednica 1 Nadaljevanje s prejšnje strani
Dokument Povzetek vsebine dokumenta
04 Dokument izpostavlja pomen digitalizacije v vzgoji in izobraževanju ter usmeritev v krepitev digitalnih
Kunnskapsdepartementet kompetenc in digitalne infrastrukture v norveškem izobraževalnem sistemu. Poudarja pomen digitalne
(2023) kompetence kot ključne kompetence otrokovega razvoja in možnosti za uspešno učenje ter sodelovanje
v sodobni družbi. Avtorji menijo, da digitalizacija prinaša priložnosti za personalizacijo poučevanja,
izboljšanje dostopnosti, inovativne pedagoške pristope in učinkovito upravljanje izobraževalnih procesov.
Hkrati dokument izpostavlja izzive rabe orodij UI, kot so etična uporaba tehnologije, zagotavljanje varnosti
podatkov, preprečevanje digitalne neenakosti in potreba po ustreznem usposabljanju učiteljev.
Avtorji predstavljajo smernice za vključujoče in odgovorne digitalne prakse, ki podpirajo cilje kurikuluma in
omogočajo trajnostno digitalno transformacijo. Poleg spodbujanja uporabe UI za prilagajanje učnih vsebin,
vrednotenje napredka učencev in razvoj kritičnega razmišljanja dokument poudarja pomen usposobljenih
učiteljev ter sistematičnega sodelovanja med različnimi deležniki. Zaključuje, da je ključno zagotoviti, da
digitalizacija in uporaba UI temeljita na premišljenih ter znanstveno podprtih praksah, ki bodo izboljšale
kakovost izobraževanja ter okrepile digitalno kompetenco vseh udeležencev.
05 Dokument obravnava uporabo orodij GUI (npr. ChatGPT) ter analizira njihovo relevantnost za izobraževanje.
Ministerium für Schule Predstavlja prednosti in izzive rabe tovrstnih orodij, poudarja pa, da UI omogoča ustvarjanje, urejanje
und Bildung des Landes in vrednotenje besedil, vendar lahko zaradi pomanjkljivosti modelov slednji povzročajo dezinformacije.
Nordrhein-Westfalen (2023) Dokument obravnava tudi nujnost krepitve medijske pismenosti* učencev, da lahko prepoznajo
pomanjkljivosti in predsodke, ki jih UI lahko generira. Avtorji poudarjajo, da naj bi bila uporaba UI vključena
v poučevanje z upoštevanjem etičnih in pravnih smernic, vključno z zaščito osebnih podatkov. Dokument se
osredotoča na vprašanje rabe GUI za podporo procesu učenja in poučevanja, predvsem personaliziranemu
učenju, ustvarjanju učnih gradiv in razvijanju kritičnega mišljenja. Avtorji menijo, da je nujno potrebno
oblikovati pravila, ki zagotavljajo transparentnost rabe UI, in opozarjajo na potrebo po nadaljnjem
usposabljanju učiteljev, predvsem na področju rabe GUI za načrtovanje učne ure in evalvacije doseganja
učnih ciljev. Dokument se zaključi z razmislekom, da prepoved uporabe UI ni realna, ampak je treba
vključevanje GUI v izobraževane načrtovati in ves čas spremljati njen vpliv na pedagoško prakso.
06 Dokument je zasnovan kot priročnik za vključevanje UI v izobraževanje, namenjen pa je učiteljem,
Kralj idr. (2024). strokovnim sodelavcem in odločevalcem. Avtorji v njem razpravljajo o temeljnih konceptih UI, vključno
z njenimi sposobnostmi avtomatizacije rutinskih nalog, personalizacije učenja in analitike podatkov.
V dokumentu so izpostavljene prednosti uporabe UI, kot so večja učinkovitost učenja, prilagoditev in
zasnova personalizacije učenja ter podpora pri oblikovanju učnih gradiv. Vendar pa dokument opozarja
na tveganja, vključno z možnimi pristranskostmi algoritmov, s tveganji kršitve na področju zagotavljanja
zasebnosti in težavami pri pridobivanju napačnih informacij s prekomernim zanašanjem na tehnologijo.
Etična vprašanja so osrednjega pomena, saj lahko napačna uporaba otrokom škodi ali poveča neenakosti
med njimi. Posebna poglavja v dokumentu so namenjena praktičnim strategijam za uporabo UI pri pouku,
od oblikovanja prilagojenih gradiv do vrednotenja znanja. Dokument naslavlja tudi pomen spodbujanja
kritičnega mišljenja in osveščene uporabo tehnologij ter učiteljem nudi smernice za zagotavljanje varnega
okolja za učence.
07 Dokument obravnava integracijo UI v izobraževalni proces v Nemčiji, regiji Baden-Württemberg. UI
Ministerium für Kultus, je predstavljena kot orodje, ki podpira učitelje pri pripravi in izvedbi pouka ter omogoča prilagoditev
Jugend und Sport Baden- učenja posameznim potrebam učencev. Izpostavljene so prednosti, kot so avtomatizacija rutinskih nalog,
Württemberg (b. l.) ustvarjanje personaliziranih učnih vsebin in uporaba analitike za spremljanje napredka učencev. Avtorji
izpostavljajo tudi tveganja, ki so povezana predvsem s pristranskostjo algoritmov, z varnostjo vnesenih in
pridobljenih podatkov ter s potrebo po kritičnem mišljenju pri rabi tehnologije; potrebna je premišljena
implementacija z upoštevanjem pedagoških ciljev, etike ter zaščite podatkov. Ob tem dokument poudarja
tudi vprašanje profesionalnega razvoja in usposabljanja učiteljev za učinkovito uporabo UI pri poučevanju
ter spodbuja razvoj smernic za etično uporabo orodij UI. V zadnjem delu so predstavljeni tudi primeri dobre
prakse za učenje in poučevanje – raba UI za večjo interaktivnost pouka ter boljšo vključenost v učne procese.
Opomba * Pojem medijska pismenost se v Nemčiji obravnava kot sinonim digitalne pismenosti.
93