Page 92 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 92

Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik

            Preglednica 1   Povzetki v analizo vključenih izbranih nacionalnih dokumentov na področju GUI
                        v izobraževanju
            Dokument        Povzetek vsebine dokumenta
            01              Dokument obravnava vlogo GUI v izobraževanju s poudarkom na njenih potencialih in omejitvah. Orodja
            Bala idr. (2023)  GUI, kot so ChatGPT, Bard idr., omogočajo personalizirano učenje, izboljšanje dostopnosti za učence
                            s posebnimi potrebami, razvoj kritičnega mišljenja in spodbujanje ustvarjalnosti. Možnosti rabe GUI
                            vključujejo uporabo za pripravo učnih gradiv, generiranje povratnih informacij, pisanje, analizo podatkov
                            ter ustvarjanje umetniških in znanstvenih vsebin. Dokument opozarja na tveganja, kot so  pristranskosti v
                            modelih, dezinformacije, etične dileme ter možna odvisnost učencev od tehnologije, kar lahko ogrozi razvoj
                            osnovnih veščin. Avtorji predlagajo tri strategije uporabe GUI: prepoved, kadar lahko orodje nadomesti
                            osnovne učne procese; dovoljenje z navedbo vira, ko GUI podpira višje ravni učenja; in spodbujanje uporabe,
                            kadar GUI omogoča poglobljeno analizo ali ustvarjalno raziskovanje. Dokument vsebuje smernice za
                            učitelje, ki vključujejo vzpostavitev jasnih politik, poučevanje o etičnem ravnanju in prilagoditev učnih ciljev
                            glede na zmožnosti GUI. V zaključku poudarja, da ima GUI sicer potencial za preoblikovanje izobraževanja,
                            vendar jo je treba uporabljati premišljeno, da bi povečali koristi in zmanjšali tveganja, predvsem z vidika
                            etike in akademske integritete.
            02              Dokument raziskuje vpliv UI na izobraževanje ter podaja smernice za njeno etično in učinkovito uporabo.
            U.S. Department of Education  Poudarja, da UI omogoča personalizacijo učnega procesa, podporo učiteljem pri načrtovanju in ocenjevanju
            (2023)          ter prilagoditev orodij glede na individualne potrebe učencev. Prinaša priložnosti za izboljšanje dostopnosti
                            izobraževanja, posebej za učence z različnimi učnimi potrebami, vendar hkrati odpira vprašanja o etiki,
                            pristranskosti odgovorov in varnosti podatkov. Dokument predstavlja tri osrednje pristope k uporabi UI v
                            izobraževanju: (1) vključitev učiteljev v odločanje (t. i. »human in the loop«), (2) usmeritev UI v podporo
                            doseganju pedagoških ciljev ter (3) zagotavljanje transparentnosti in zanesljivosti algoritmov. Prav tako
                            obravnava tveganja, kot so avtomatizacija nepravičnih odločitev, izguba zasebnosti ter omejevanje učnega
                            procesa na preozke, neustrezne učne cilje. Priporočila vključujejo potrebo po večdisciplinarnem sodelovanju
                            med učitelji, raziskovalci, razvijalci tehnologije in odločevalci s ciljem vzpostavitve smernic, ki spodbujajo
                            pravičnost, varnost in prilagodljivost UI. Avtorji menijo, da ima UI potencial preoblikovati izobraževanje, če
                            bo uporabljena kot dopolnilo človeški presoji in z osredotočenjem na koristi za učence.
            03              Dokument obravnava možnosti, izzive in etične implikacije uporabe UI v izobraževanju. UI se prepoznava
            Spanish National Institute of  kot t. i. transformativna tehnologija, ki omogoča personalizacijo učnega procesa, podporo pri ustvarjanju
            Educational Technologies and  izobraževalnih virov in avtomatizacijo administrativnih nalog vzgojno-izobraževalne inštitucije. Poudarjene
            Teacher Training (INTEF) (2024) so tri osnovne dimenzije poučevanja z UI: poučevanje za razumevanje UI, poučevanje o UI ter poučevanje z
                            uporabo UI. V dokumentu so izpostavljene prednosti rabe UI, kot so vključevanje UI za razvoj interaktivnih
                            učnih okolij, prilagojenih individualnim potrebam učencev, izboljšanje ocenjevanja ter povečanje
                            dostopnosti za marginalizirane skupine učečih se. Dokument pa pri tem opozarja tudi na tveganja,
                            kot so pristranskost algoritmov, zasvojenost s tehnologijo, morebitne kršitve zasebnosti in zmanjšanje
                            ustvarjalnosti pri učencih. Predlagane so strategije za oblikovanje pravičnih in vključujočih sistemov UI ter
                            krepitev avtonomije učiteljev pri uporabi orodij UI. Avtorji v dokumentu dodatno pozivajo k razvoju etičnih
                            smernic za uporabo UI kot tudi k vključitvi različnih deležnikov v razpravo o transparentnosti in regulaciji
                            rabe UI. Menijo sicer, da ima UI potencial za izboljšanje kakovosti izobraževanja, vendar pa to zahteva
                            skrbno načrtovanje in nenehno spremljanje tega procesa z namenom zagotavljanja enakopravne ter etične
                            uporabe v korist vseh učencev.
                                                              Nadaljevanje na naslednji strani
                  Raba GUI pri učiteljevi pripravi na pouk: načrtovanje pouka in
                  oblikovanje priprav ter oblikovanje in doseganje učnih ciljev
                  V okviru prve teme ugotavljamo, da mednarodni dokumenti naslavljajo rabo
                  GUI pri učiteljevi pripravi in načrtovanju pouka predvsem z vidikov:


                        − ustvarjanja učnih vsebin in priprave gradiv: interaktivna gradiva; obli-
                       kovanje večjega nabora različic enakega gradiva za utrjevanje in vajo;


                  92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97