Page 92 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 92
Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
Preglednica 1 Povzetki v analizo vključenih izbranih nacionalnih dokumentov na področju GUI
v izobraževanju
Dokument Povzetek vsebine dokumenta
01 Dokument obravnava vlogo GUI v izobraževanju s poudarkom na njenih potencialih in omejitvah. Orodja
Bala idr. (2023) GUI, kot so ChatGPT, Bard idr., omogočajo personalizirano učenje, izboljšanje dostopnosti za učence
s posebnimi potrebami, razvoj kritičnega mišljenja in spodbujanje ustvarjalnosti. Možnosti rabe GUI
vključujejo uporabo za pripravo učnih gradiv, generiranje povratnih informacij, pisanje, analizo podatkov
ter ustvarjanje umetniških in znanstvenih vsebin. Dokument opozarja na tveganja, kot so pristranskosti v
modelih, dezinformacije, etične dileme ter možna odvisnost učencev od tehnologije, kar lahko ogrozi razvoj
osnovnih veščin. Avtorji predlagajo tri strategije uporabe GUI: prepoved, kadar lahko orodje nadomesti
osnovne učne procese; dovoljenje z navedbo vira, ko GUI podpira višje ravni učenja; in spodbujanje uporabe,
kadar GUI omogoča poglobljeno analizo ali ustvarjalno raziskovanje. Dokument vsebuje smernice za
učitelje, ki vključujejo vzpostavitev jasnih politik, poučevanje o etičnem ravnanju in prilagoditev učnih ciljev
glede na zmožnosti GUI. V zaključku poudarja, da ima GUI sicer potencial za preoblikovanje izobraževanja,
vendar jo je treba uporabljati premišljeno, da bi povečali koristi in zmanjšali tveganja, predvsem z vidika
etike in akademske integritete.
02 Dokument raziskuje vpliv UI na izobraževanje ter podaja smernice za njeno etično in učinkovito uporabo.
U.S. Department of Education Poudarja, da UI omogoča personalizacijo učnega procesa, podporo učiteljem pri načrtovanju in ocenjevanju
(2023) ter prilagoditev orodij glede na individualne potrebe učencev. Prinaša priložnosti za izboljšanje dostopnosti
izobraževanja, posebej za učence z različnimi učnimi potrebami, vendar hkrati odpira vprašanja o etiki,
pristranskosti odgovorov in varnosti podatkov. Dokument predstavlja tri osrednje pristope k uporabi UI v
izobraževanju: (1) vključitev učiteljev v odločanje (t. i. »human in the loop«), (2) usmeritev UI v podporo
doseganju pedagoških ciljev ter (3) zagotavljanje transparentnosti in zanesljivosti algoritmov. Prav tako
obravnava tveganja, kot so avtomatizacija nepravičnih odločitev, izguba zasebnosti ter omejevanje učnega
procesa na preozke, neustrezne učne cilje. Priporočila vključujejo potrebo po večdisciplinarnem sodelovanju
med učitelji, raziskovalci, razvijalci tehnologije in odločevalci s ciljem vzpostavitve smernic, ki spodbujajo
pravičnost, varnost in prilagodljivost UI. Avtorji menijo, da ima UI potencial preoblikovati izobraževanje, če
bo uporabljena kot dopolnilo človeški presoji in z osredotočenjem na koristi za učence.
03 Dokument obravnava možnosti, izzive in etične implikacije uporabe UI v izobraževanju. UI se prepoznava
Spanish National Institute of kot t. i. transformativna tehnologija, ki omogoča personalizacijo učnega procesa, podporo pri ustvarjanju
Educational Technologies and izobraževalnih virov in avtomatizacijo administrativnih nalog vzgojno-izobraževalne inštitucije. Poudarjene
Teacher Training (INTEF) (2024) so tri osnovne dimenzije poučevanja z UI: poučevanje za razumevanje UI, poučevanje o UI ter poučevanje z
uporabo UI. V dokumentu so izpostavljene prednosti rabe UI, kot so vključevanje UI za razvoj interaktivnih
učnih okolij, prilagojenih individualnim potrebam učencev, izboljšanje ocenjevanja ter povečanje
dostopnosti za marginalizirane skupine učečih se. Dokument pa pri tem opozarja tudi na tveganja,
kot so pristranskost algoritmov, zasvojenost s tehnologijo, morebitne kršitve zasebnosti in zmanjšanje
ustvarjalnosti pri učencih. Predlagane so strategije za oblikovanje pravičnih in vključujočih sistemov UI ter
krepitev avtonomije učiteljev pri uporabi orodij UI. Avtorji v dokumentu dodatno pozivajo k razvoju etičnih
smernic za uporabo UI kot tudi k vključitvi različnih deležnikov v razpravo o transparentnosti in regulaciji
rabe UI. Menijo sicer, da ima UI potencial za izboljšanje kakovosti izobraževanja, vendar pa to zahteva
skrbno načrtovanje in nenehno spremljanje tega procesa z namenom zagotavljanja enakopravne ter etične
uporabe v korist vseh učencev.
Nadaljevanje na naslednji strani
Raba GUI pri učiteljevi pripravi na pouk: načrtovanje pouka in
oblikovanje priprav ter oblikovanje in doseganje učnih ciljev
V okviru prve teme ugotavljamo, da mednarodni dokumenti naslavljajo rabo
GUI pri učiteljevi pripravi in načrtovanju pouka predvsem z vidikov:
− ustvarjanja učnih vsebin in priprave gradiv: interaktivna gradiva; obli-
kovanje večjega nabora različic enakega gradiva za utrjevanje in vajo;
92