Page 88 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 88
Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
oz. ChatGPT (Deng idr. 2025; Zhang idr., 2024). Po mnenju nekaterih avtorjev
(npr. Ali idr., 2024) GUI za izobraževanje predstavlja velik potencial, predvsem
na področju motivacije, personalizacije in dostopnosti učenja. Ob možno-
stih in potencialu, ki jih orodja prinašajo, pa je treba preučiti tudi potencial-
ne grožnje njihove uporabe v izobraževanju, med njimi težavo »halucinacij«
(Santiago-Ruiz, 2023), povečano možnost plagiatorstva ali pa morebitno pre-
tirano zanašanje na uporabo GUI (Ali idr., 2024).
Do sedaj je bilo opravljenih le nekaj preglednih raziskav o uporabi GUI v do-
univerzitetnem izobraževanju (več o tem glej v drugih poglavjih monografije,
npr. Klančar idr., 2025), pri čemer raziskave kažejo, da učenci GUI najpogos-
teje uporabljajo za pomoč pri pisanju in ustvarjanju vsebin ter za podporo
učenju (npr. iskanje informacij in razlag, oblikovanje vprašanj za samoprever-
janje) (Zhang idr., 2024). Po drugi strani pa naj bi učitelji GUI najpogosteje
uporabljali za razvoj učnih gradiv (npr. interaktivnih in multimedijskih gradiv
ter lažje razumljivih in berljivih besedil ipd.), za podporo procesu poučevanja
(npr. strukturiranje učne vsebine, iskanje pedagoških priporočil ipd.) in za pri-
pravo povratnih informacij (Zhang idr., 2024). Treba je opozoriti, da se kar 75
% (Zhang idr., 2024) oz. 84 % (Deng idr., 2025) raziskav, vključenih v omenjeni
pregledni raziskavi, nanaša na uporabo GUI v visokošolskem okolju. Uporaba
na douniverzitetni ravni je tako veliko manj preučevana.
Peng Zhang in Gemma Tur (2024) sta opravila sistematičen pregled znan-
stvene literature o uporabi GUI na primarni in sekundarni stopnji izobraže-
vanja (K-12). Ugotovitve njune raziskave kažejo, da so prakse uporabe GUI
na douniverzitetni stopnji šolanja načeloma v večji meri in pogosteje ve-
zane na učitelje (torej proces poučevanja) kot pa na učence (raba GUI pri
učenju).
Peng Zhang in Gemma Tur (2024) sta identificirala naslednje prakse upora-
be GUI, ki naj bi se jih posluževali učitelji v osnovnih oz. srednjih šolah:
− podpora pri pripravi na pouk (npr., GUI predlaga ustrezne vire, strategi-
je poučevanja, didaktične rešitve);
− podpora pri poučevanju (npr., GUI pomaga oblikovati vprašanja in na-
loge za spodbujanje diskusije, kritičnega mišljenja in reševanja proble-
mov, pomaga pri razjasnjevanju in poučevanju konceptov);
− podpora pri podajanju povratne informacije (npr. oblikovanje hitre in
konstruktivne povratne informacije posameznim učencem);
− podpora pri diferenciaciji pouka (z analizo vzorcev učenčevega na-
predka in razumevanja GUI lahko predlaga strategije poučevanja);
− podpora pri profesionalnem razvoju (razvoj digitalnih veščin);
88