Page 87 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 87
Analiza mednarodnih nacionalnih
smernic za uporabo umetne inteligence
v učenju in poučevanju na douniverzitetni
ravni
Sonja Čotar Konrad Maja Lebeničnik
Univerza na Primorskem Univerza na Primorskem
sonja.cotarkonrad@pef.upr.si maja.lebenicnik@pef.upr.si
V prispevku analiziramo mednarodne nacionalne smernice rabe generativne
umetne inteligence (GUI) v osnovnošolskem in srednješolskem izobraževan-
ju držav Hrvaške, Španije, dveh zveznih dežel Nemčije, Norveške, Kanade in
Združenih države Amerike. Osredotočili smo se na dve raziskovalni vprašanji,
in sicer vlogo in pomen GUI pri poučevanju učiteljev ter pomen GUI pri učenju
učencev. Na osnovi izvedene tematske analize smernic ugotavljamo, da naci-
onalni dokumenti izkazujejo ambivalenten odnos do vključevanja GUI v izo-
braževanje. Slednja orodja na eni strani prinašajo velik potencial za izboljšano
učinkovitost in kakovost poučevanja, po drugi strani pa opozarjajo na tveganja
in izzive te tehnologije. Ključni predlogi analiziranih nacionalnih dokumen-
tov se nanašajo na razmislek glede prenove obstoječih učnih načrtov z vidika
vključevanja GUI in doseganja višjih taksonomskih ravni znanja ter izpostavlja-
jo potrebo po vseživljenjskem učenju učiteljev, predvsem na področju spret-
nosti rabe orodij UI, etičnih, pravnih in tehnično-tehnoloških vidikov UI v iz-
obraževanju. Prispevek s pregledom obstoječih evropskih in drugih smernic
poudarja potencial za oblikovanje izhodišč nacionalnih usmeritev rabe GUI v
osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju v Sloveniji.
Ključne besede: mednarodne smernice GUI v izobraževanju, osnovna šola, sred-
nja šola, evropski prostor, učenci, učitelji
© 2025 Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.3
Uvod
Učenje in poučevanje z uporabo generativne umetne inteligence (GUI)
Umetna inteligenca (UI) se razvija že več desetletij, vendar pa pomemben
mejnik za uporabo generativne umetne inteligence (GUI) za splošno javnost
predstavlja leto 2022, ko je bil izdan Chat Generative Pre-Trained Transformer
Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.