Page 87 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 87

Analiza mednarodnih nacionalnih

                  smernic za uporabo umetne inteligence
                  v učenju in poučevanju na douniverzitetni
                  ravni


                  Sonja Čotar Konrad            Maja Lebeničnik
                  Univerza na Primorskem        Univerza na Primorskem
                  sonja.cotarkonrad@pef.upr.si   maja.lebenicnik@pef.upr.si




                  V prispevku analiziramo mednarodne nacionalne smernice rabe generativne
                  umetne inteligence (GUI) v osnovnošolskem in srednješolskem izobraževan-
                  ju držav Hrvaške, Španije, dveh zveznih dežel Nemčije, Norveške, Kanade in
                  Združenih države Amerike. Osredotočili smo se na dve raziskovalni vprašanji,
                  in sicer vlogo in pomen GUI pri poučevanju učiteljev ter pomen GUI pri učenju
                  učencev. Na osnovi izvedene tematske analize smernic ugotavljamo, da naci-
                  onalni dokumenti izkazujejo ambivalenten odnos do vključevanja GUI v izo-
                  braževanje. Slednja orodja na eni strani prinašajo velik potencial za izboljšano
                  učinkovitost in kakovost poučevanja, po drugi strani pa opozarjajo na tveganja
                  in  izzive  te  tehnologije.  Ključni  predlogi  analiziranih  nacionalnih  dokumen-
                  tov se nanašajo na razmislek glede prenove obstoječih učnih načrtov z vidika
                  vključevanja GUI in doseganja višjih taksonomskih ravni znanja ter izpostavlja-
                  jo potrebo po vseživljenjskem učenju učiteljev, predvsem na področju spret-
                  nosti rabe orodij UI, etičnih, pravnih in tehnično-tehnoloških vidikov UI v iz-
                  obraževanju. Prispevek s pregledom obstoječih evropskih in drugih smernic
                  poudarja potencial za oblikovanje izhodišč nacionalnih usmeritev rabe GUI v
                  osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju v Sloveniji.
                  Ključne besede: mednarodne smernice GUI v izobraževanju, osnovna šola, sred-
                  nja šola, evropski prostor, učenci, učitelji

                          © 2025 Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.3



             Uvod
             Učenje in poučevanje z uporabo generativne umetne inteligence (GUI)
             Umetna inteligenca (UI) se razvija že več desetletij, vendar pa pomemben
             mejnik za uporabo generativne umetne inteligence (GUI) za splošno javnost
             predstavlja leto 2022, ko je bil izdan Chat Generative Pre-Trained Transformer


                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92