Page 58 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 58
Andrej Flogie in Jakob Škrobar
vključitev te tehnologije v proces poučevanja in učenja, finančna podpora za
te dejavnosti, dostop do strojne in programske opreme, zlasti naročnine na
mejne (posebne) modele in druga orodja, usposabljanje o etični uporabi GUI
in UI-pismenosti.
Toda na najvišji ravni integracija GUI zahteva institucionalno vizijo spre-
memb, kulturo, ki zajema eksperimentiranje, in podporo za njegovo ures-
ničitev. Spreminjanje kulture in zagotavljanje časa ter podpore, ki jo potre-
bujemo za oblikovanje in ustvarjanje, je ključnega pomena. Brez te vizije,
kulturnih sprememb in podpore se ne bo nič spremenilo. Vsa fizična in pro-
gramska infrastruktura na svetu ne bo pomagala, če učitelji ne bodo imeli
časa in prostora za inovacije, preizkušanje, izmenjavo izkušenj ter dobrih
praks in nenazadnje sodelovanje v procesu soustvarjanja ustreznih učnih
okolij. Vodje institucij morajo na tej poti podpirati svoje učitelje.
Inovativna pedagogika in generativizem
Učenje o orodjih GUI, o tem, kako jih uporabljati in komunicirati z njimi, je
le nujen prvi korak k izgradnji UI-pismenosti in ozaveščenosti o UI. Vendar
je to le »praskanje po površini«. Z uporabo GUI se ne bo spremenil le način
poučevanja, ampak tudi vsebine, to, kar poučujemo. Jasno je, da bo prihod-
nost izobraževanja opredeljena s sodelovanjem z GUI na vseh področjih. Od
jezikovnega izobraževanja do knjižnega, od kodiranja do kompozicije, GUI je
pripravljena spremeniti prakso na vseh področjih. Ko se praksa spremeni in
GUI postane del procesa raziskovanja ter odkrivanja, bo preoblikovala tudi
naše discipline, naša vedenja in pristope k njim.
To ima pomembne posledice za razširjanje znanja, saj bo način poučevanja
tesno prepleten s tem, kaj poučujemo. Učitelji morajo učeče se pripraviti na
prihodnost, v kateri so ustvarjanje, raziskovanje in ustvarjanje strokovnega
znanja na področju sodelovanja med človekom ter UI. Z več inteligencami,
ki so na voljo kot viri strokovnega znanja, se v izobraževanju vloga samostoj-
nega učitelja kot nosilca vsebinskega znanja vse bolj pretvarja v vlogo us-
merjevalca in ustvarjalca spodbudnega učnega okolja. Vloge bodo verjetno
postale dorečenejše, ko bomo ponotranjili to sodelovanje med učiteljem in
GUI, med fizičnim in virtualnim učiteljem. Končno bo vloga izobraževanja os-
tala ista, šola bo še vedno šola za življenje, ki mora učeče se pripraviti na svet,
v katerem bodo živeli. Zato morajo biti učenci sposobni delati z GUI ne le kot
z orodjem za učinkovitost na delovnem mestu, temveč tudi kot s sredstvom
za raziskovanje in ustvarjanje znanja na svojem področju. Kako lahko obli-
kujemo izobraževalne izkušnje, ki spodbujajo kritično ustvarjanje smisla,
ki je potrebno pri delu s to nastajajočo in še vedno globoko pomanjkljivo
58