Page 58 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 58

Andrej Flogie in Jakob Škrobar

                  vključitev te tehnologije v proces poučevanja in učenja, finančna podpora za
                  te dejavnosti, dostop do strojne in programske opreme, zlasti naročnine na
                  mejne (posebne) modele in druga orodja, usposabljanje o etični uporabi GUI
                  in UI-pismenosti.
                    Toda na najvišji ravni integracija GUI zahteva institucionalno vizijo spre-
                  memb, kulturo, ki zajema eksperimentiranje, in podporo za njegovo ures-
                  ničitev. Spreminjanje kulture in zagotavljanje časa ter podpore, ki jo potre-
                  bujemo za oblikovanje in ustvarjanje, je ključnega pomena. Brez te vizije,
                  kulturnih sprememb in podpore se ne bo nič spremenilo. Vsa fizična in pro-
                  gramska infrastruktura na svetu ne bo pomagala, če učitelji ne bodo imeli
                  časa in prostora za inovacije, preizkušanje, izmenjavo izkušenj ter dobrih
                  praks  in  nenazadnje  sodelovanje  v  procesu  soustvarjanja  ustreznih  učnih
                  okolij. Vodje institucij morajo na tej poti podpirati svoje učitelje.

                  Inovativna pedagogika in generativizem
                  Učenje o orodjih GUI, o tem, kako jih uporabljati in komunicirati z njimi, je
                  le nujen prvi korak k izgradnji UI-pismenosti in ozaveščenosti o UI. Vendar
                  je to le »praskanje po površini«. Z uporabo GUI se ne bo spremenil le način
                  poučevanja, ampak tudi vsebine, to, kar poučujemo. Jasno je, da bo prihod-
                  nost izobraževanja opredeljena s sodelovanjem z GUI na vseh področjih. Od
                  jezikovnega izobraževanja do knjižnega, od kodiranja do kompozicije, GUI je
                  pripravljena spremeniti prakso na vseh področjih. Ko se praksa spremeni in
                  GUI postane del procesa raziskovanja ter odkrivanja, bo preoblikovala tudi
                  naše discipline, naša vedenja in pristope k njim.
                    To ima pomembne posledice za razširjanje znanja, saj bo način poučevanja
                  tesno prepleten s tem, kaj poučujemo. Učitelji morajo učeče se pripraviti na
                  prihodnost, v kateri so ustvarjanje, raziskovanje in ustvarjanje strokovnega
                  znanja na področju sodelovanja med človekom ter UI. Z več inteligencami,
                  ki so na voljo kot viri strokovnega znanja, se v izobraževanju vloga samostoj-
                  nega učitelja kot nosilca vsebinskega znanja vse bolj pretvarja v vlogo us-
                  merjevalca in ustvarjalca spodbudnega učnega okolja. Vloge bodo verjetno
                  postale dorečenejše, ko bomo ponotranjili to sodelovanje med učiteljem in
                  GUI, med fizičnim in virtualnim učiteljem. Končno bo vloga izobraževanja os-
                  tala ista, šola bo še vedno šola za življenje, ki mora učeče se pripraviti na svet,
                  v katerem bodo živeli. Zato morajo biti učenci sposobni delati z GUI ne le kot
                  z orodjem za učinkovitost na delovnem mestu, temveč tudi kot s sredstvom
                  za raziskovanje in ustvarjanje znanja na svojem področju. Kako lahko obli-
                  kujemo izobraževalne izkušnje, ki spodbujajo kritično ustvarjanje smisla,
                  ki je potrebno pri delu s to nastajajočo in še vedno globoko pomanjkljivo


                  58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63