Page 54 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 54
Andrej Flogie in Jakob Škrobar
Individualizacija
Individualizacija v izobraževanju izhaja iz predpostavke, da imajo učenci raz-
lične učne potrebe, kar pomeni, da morajo biti učne aktivnosti prilagojene
vsakemu posamezniku. Individualizacija temelji na zunanjih pobudah, pred-
vsem učiteljev, staršev ali šolskega sistema, ki učencem zagotavljajo potreb-
ne vire in podporo za dosego učnih ciljev. Primer tega pristopa je inkluzija,
ki se osredotoča na zagotavljanje enakih možnosti za vse otroke ne glede
na njihove različne sposobnosti in potrebe (Flogie, 2016). Individualizacijo
pogosto povezujemo s konstruktivističnim kognitivizmom, ki poudarja, da
učenje temelji na aktivnem vključevanju posameznika v proces pridobivanja
znanja, ki se prilagaja njegovim lastnim potrebam in sposobnostim.
Pri individualizaciji je treba natančno določiti obseg in globino obravnava-
ne učne teme ter zagotoviti primeren učni napredek glede na sposobnosti
vsakega učenca. Tudi učenci z večjimi težavami lahko dosežejo osnovne učne
cilje, če imajo na voljo več časa, ustrezno podporo učitelja ter individualizi-
rane učne materiale. Pomembno je, da se učne vsebine skrbno razčlenijo in
postopoma predstavljajo z različnimi vrstami ponazarjanj, kar omogoča, da
učenci napredujejo v skladu s svojimi potrebami in učnimi zmožnostmi (Bla-
žič idr., 2003).
Podpore individualizaciji učenja brez tehnologije si skoraj ni mogoče
predstavljati (če naj bodo oddelki učencev večji in naj učitelj poučuje 100 ali
več različnih učencev), saj le-ta omogoča prilagajanje učnih vsebin potrebam
vsakega učenca. S pomočjo GUI lahko učitelji ustvarijo naloge, ki so speci-
fično prilagojene učnim sposobnostim posameznega učenca ter spremljajo
njegov napredek. Če učitelj uporablja LMS-sistem, podprt z UI ali GUI, mu
le-ta omogoča sprotno prilagajanje učnih virov in zagotavljanje povratnih
informacij, kar mu pomaga prepoznati področja, kjer so potrebni dodatni
ukrepi (učne poti posameznika). GUI ima pomembno vlogo tudi pri podpori
učiteljev, saj jim omogoča učinkovitejše načrtovanje, izvedbo in pomoč pri
vrednotenju rezultatov poučevanja.
Raziskava, ki jo je izvedel Rakap (2023), je preučila, kako lahko GUI, kot je
ChatGPT, učiteljem začetnikom specialne pedagogike pomaga pri oblikovan-
ju visokokakovostnih ciljev individualiziranih izobraževalnih programov za
otroke z avtizmom. Rezultati so pokazali, da je uporaba ChatGPT pomembno
izboljšala kakovost ciljev, ki so jih oblikovali učitelji začetniki, ne glede na nji-
hovo predhodno usposabljanje. Učitelji, ki so uporabljali ChatGPT za razvoj
ciljev, so prav tako porabili znatno manj časa v primerjavi s kolegi iz kontrolne
skupine. Analiza je pokazala, da so bili cilji, razviti v skupini ChatGPT, celovi-
tejši in so bolje upoštevali specifične prednosti ter potrebe otrok z avtizmom.
54