Page 60 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 60

Andrej Flogie in Jakob Škrobar

                  nov. Ti modeli predstavljajo ogledalo kognitivističnega pojmovanja razuma
                  (možganov) kot računalnika.
                    Generativno učenje je smiselna dejavnost. Vključuje razumevanje učnih
                  gradiv, ki jih lahko zagotovi učitelj (ali tudi GUI v vlogi strokovnjaka), tako da
                  ga aktivno organizira in poveže z obstoječim znanjem. Generativno učenje
                  torej ni odvisno le od tega, kako so informacije predstavljene učencem (tj.
                  metode poučevanja), ampak tudi od tega, kako jih učenci poskušajo osmisliti
                  (tj. zasnovane učne strategije ali učne dejavnosti za spodbujanje tega smisla).
                  Ta proces osmišljanja je ključnega pomena: generativno učenje je tudi ak-
                  tivno učenje, ki ga navdihuje konstruktivizem, saj od učencev zahteva, da se
                  ukvarjajo z znanjem v obliki gradiv (ki prihajajo od učitelja, iz besedila ali re-
                  zultatov GUI) in da ta rezultat integrirajo v oblikovanje lastnega znanja, tako
                  da se lahko nato uporabi v drugem kontekstu. Ta proces gradnje znanja, ki ga
                  je Wittrock imenoval ustvarjanje smisla, je temeljnega pomena pri delu z GUI,
                  da bi spodbudil kritično razmišljanje, preizpraševanje njegovih rezultatov in
                  zavestno sodelovanje s procesom ustvarjanja smisla.
                    Teorija generativnega učenja se odraža tudi v Mayerjevem modelu gene-
                  rativnega učenja  izberi – organiziraj – poveži  (angl.  select-organise-integra-
                  te – SOI) (Fiorella in Mayer, 2016), kjer se procesi organiziranja in integracije
                  imenujejo generativna obdelava, ki vključuje izgradnjo nove miselne repre-
                  zentacije, temelječo na ustreznem obstoječem znanju. V okviru SOI učenje
                  vključuje tudi tri primarne kognitivne procese:

                        − učenci izberejo vhodne senzorične informacije,
                        − organizirati morajo izbrane informacije v miselno reprezentacijo
                       trenut nega učenja,
                        − prezentacijo na osnovi izbranih informacij povežejo z dolgoročnim
                       spominom.

                    Koncept SOI je zelo blizu Wittrockovemu prvotnemu pojmovanju pozor-
                  nosti (izbiranja), gradnje notranjih povezav (organiziranje) in gradnje zuna-
                  njih povezav (povezovanje) ter priznava vlogo metakognitivnih in motivacij-
                  skih procesov v generativnem učenju.
                    Generativno učenje kot pristop je bilo v zadnjih letih oživljeno z delom
                  Fiorelle in Mayerja (2016), ki sta vzela štiri izvirne Wittrockove komponente
                  čutnega ustvarjanja (generacija, motivacija, pozornost, spomin) in jih preve-
                  dla v metode poučevanja, namenjene spodbujanju učenčevega razumeva-
                  nja. Pripravila sta vrsto generativnih učnih strategij, ki pomagajo pri proce-
                  su preoblikovan ja vhodnih informacij (npr. besed in slik) v uporabno znanje


                  60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65