Page 57 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 57

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             tradicionalni obliki sodelovanja in hkratnem spremljanju dela več skupin po-
             gosto nemogoče (in negativno vpliva na pravičnost ocenjevanja rezultatov
             sodelovalnega dela).

             Potencial uporabe GUI v izobraževanju – transformacija izobraževanja
             v 21. stoletju
             Vključitev GUI v izobraževanje bo preoblikovala ne le poučevanje, učenje,
             raziskave in ocenjevanje, temveč tudi vse upravne funkcije, ki podpirajo iz-
             obraževalno ustanovo, zato morajo institucije načrtovati spremembe in
             nadaljnje motnje. V primerjavi s pandemijo pa ta motnja ni kratkoročni do-
             godek, ampak gre za začetek večje in daljše motnje, ki se bo v naslednjem
             desetletju širila in še intenzivirala. Na vsaki stopnji in v vsakem postopku dela
             in še posebej pri prenosu znanja bo GUI spremenila načine dela. Sodelovalno
             učenje pomeni prehod na timski pristop; za uresničitev novega hibridnega
             modela je potrebna trdna digitalna in informacijska infrastruktura; ocenje-
             vanje kot učenje zahteva posodabljanje zakoreninjenih upravnih procesov.
             Kompleksni izzivi, ki jih prinaša UI, zahtevajo sistemski odziv, vključevanje
             GUI pa zahteva celovit pristop od političnih odločevalcev do neposrednih
             akterjev učnega procesa, tj. tako učiteljev kot učencev. Izobraževalci sami
             GUI ne morejo uporabljati brez institucionalne podpore v obliki financiranja
             tehnologije, podpore za usposabljanje in podpore za obsežne ter stalne spre-
             membe, ki se morajo zgoditi.
               Model izobraževanja se mora celovito spremeniti, da bo lahko podprl agi-
             len, prilagodljiv in na kompetence osredotočen pristop k izobraževanju, ki
             bo trajnosten v svetu UI. Preiti moramo na nov model, ki vključuje nov hibri-
             dni pristop, kjer ne obstaja samo ena inteligenca, to je človeška; vzporedno
             obstaja tudi UI, kjer so aktivnosti in dejavnosti v razredu aktivne, generativ-
             ne, socialne, kjer je učenje konstruktivistično, dinamično, avtentično, gene-
             rativne ocene pa temeljijo na formativnem spremljanju personaliziranega
             učenca. Vključevanje splošne sistemske pomoči bo zahtevalo znatne naložbe
             v izpopolnjevanje strokovnih delavcev (učiteljev, vzgojiteljev ...), kar zahte-
             va celovito podporo vseh struktur v obliki institucionalnega načrtovanja in
             naložb, pri spremembah upravnih postopkov in načinov dela ter predvsem
             v podporo novi digitalni in fizični infrastrukturi. Vključevanje tehnologij v izo-
             braževanje je skupno in ne individualno prizadevanje. Vključuje oblikovalce
             politik, vodstvo izobraževanja, učitelje, starše in učence. Nekatere ključne
             strategije za uvajanje digitalnih tehnologij se že izvajajo v številnih instituci-
             jah, vključno z izdajo smernic za uporabo, in so tudi plod projekta Inovativ-
             na pedagogika. Kar je treba še ustvariti, so politike in smernice za dejansko


                                                                             57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62