Page 61 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 61

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             (npr. mentalni modeli, sheme). Njune generativne strategije učenja (Fiorella
             in Mayer, 2016; Brod, 2020) učečim se pomagajo razumeti ta rezultat s povzet-
             kom, kartiranjem, z risanjem, s predstavljanjem, samotestiranjem, samorazla-
             ganjem, poučevanjem in z udejanjanjem.
               Fiorella (2023) je podal okvir za opis, kako učenci razumejo konceptualno
             učno gradivo, ki opredeljuje tri načine ustvarjanja smisla. Vsak od njih služi
             edinstvenim in dopolnilnim kognitivnim funkcijam. To so:


                   − razlaga (ustvarjanje koherentnih verbalnih reprezentacij),
                   − vizualizacija (ustvarjanje koherentnih vizualnih reprezentacij) in
                   − uprizoritev (ustvarjanje koherentnih motoričnih reprezentacij).


               Vsak opis ima edinstvene in dopolnilne funkcije: posploševanje, organizi-
             ranje in simuliranje posameznikovega znanja. Razlaga posplošuje znanje, vi-
             zualizacija organizira posameznikovo znanje, udejanjanje simulira posamez-
             nikovo znanje. Primarna predpostavka tega okvira je, da načini vizualizacije
             in udejanjanja služijo lajšanju načina razlage. Ti trije načini ustvarjanja smisla
             se lahko uporabijo za oblikovanje zgoraj navedenih strategij generativnega
             učenja (tj. učnih dejavnosti), ki pomagajo pri učenju odzivov in spodbujajo
             ustvarjanje smisla.


             Zaključek
             Uvajanje UI v izobraževalni prostor zahteva ukrepanje na več segmentih
             hkrati, vendar se morajo ukrepi in miselni preskok začeti predvsem na ključ-
             nih področjih. Nekatere izpostavljamo v nadaljevanju:

                1.  Sprejeti agilnost učenja: Agilnost je najpomembnejša kompetenca za
                  učitelje, ki se morajo spopadati z GUI. Najmanj deset ur eksperimenti-
                  ranja je potrebno povprečje, preden uporabniki začnejo ceniti načine,
                  kako lahko delo z GUI spremeni prakso. Učiteljem je zato treba pripra-
                  viti ustrezna usposabljanja in jim dati čas, da usvojijo in ponotranjijo
                  nove načine dela.
                2.  Zagotavljanje dostopa: Dostop do mejnih modelov UI za vse bi moral
                  biti prednostna naloga vsake institucije. Naročnine so drage, zato pri-
                  poročamo sodelovanje z drugimi institucijami. Gradnja internih siste-
                  mov je še ena možnost za institucije, ki imajo sredstva za podporo.
                3.  Ustvariti omrežje uporabnikov UI: Potrebna je strokovna informacijsko-
                  -tehnološka (IT) podpora, ki se lahko poveže z višjim »nivojem«, izobra-
                  ževalce poveže z dejavnostmi na terenu in je vir informacij za sodelavce.


                                                                             61
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66