Page 53 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 53

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             čnik, 1978). Temelj takega pouka je Skinnerjev behaviorizem, vezan na ope-
             rativno kondicioniranje po načelu dražljaj–reakcija–podkrepitev (Blažič idr.,
             2003).
               Programirani pouk se osredotoča na sistematično in strukturirano obliko
             poučevanja, pri kateri so učni cilji, vsebine in metode natančno določeni, učni
             proces pa poteka preko individualiziranih učnih poti. Ob tem je pomemb-
             na možnost povratne informacije, ki mora učencu pomagati in se s svojimi
             mož nostmi prilagoditi njegovim potrebam (Strmčnik, 1978). Tak način pouče-
             vanja je uporaben pri vsebinah, ki ne dopuščajo različnih interpretacij in ne
             zahtevajo intenzivne interakcije med učiteljem ter učencem (Ivanuš-Grmek
             in Javornik Krečič, 2011). Danes se koncept programiranega pouka prepleta
             s sodobnimi digitalnimi učnimi okolji, kjer tehnologija omogoča personali-
             zacijo in avtomatizacijo. Pristop, ki vključuje strukturiranost in postopnost, je
             uporaben za individualno delo ter sistematično pridobivanje znanja (Urban-
             čič, 2021).
               Sodobna  učna  okolja,  ki  omogočajo  personalizacijo  in  avtomatizacijo,
             vključujejo široko uporabo naprednih tehnologij. GUI ima v tem kontekstu
             poseben potencial, saj omogoča personalizirane učne poti, dinamične povra-
             tne informacije, ustvarjanja učnih gradiv in sprotni nadzor nad napredkom
             učenca. GUI analizira učenčeve odzive v realnem času in prilagaja vsebine ter
             učno pot njegovim potrebam, kar zagotavlja individualizirano učno izkušnjo,
             pri kateri učenec napreduje v skladu s svojim tempom in razumevanjem. Po-
             vratna informacija je takojšnja in prilagojena, saj GUI ponuja specifične raz-
             lage, predlaga dodatne naloge ali ponuja namige, ki naslavljajo učenčeve
             šibkosti.

             Diferenciacija pouka
             Pri diferenciaciji pouka razlikujemo med učno diferenciacijo, individualizaci-
             jo in personalizacijo. Diferenciacija je groba individualizacija, ki zajema učne
             razlike učencev v okviru manjše skupine. Individualizacija stori korak naprej,
             saj se spusti na raven vsakega učenca, upoštevajo in zadovoljujejo se učne
             zahteve posameznika (Strmčnik, 2001). Pri tem individualizacijo razumemo
             kot prilagajanje glede na kognitivne zmožnosti učenca, medtem ko perso-
             nalizacija vključuje tudi upoštevanje njihovih interesov in želja (Flogie, 2016).
             Štefanc (2023) ob tem izpostavi še en pomemben vidik: individualizacija se
             osredotoča na učiteljev načrtovani pouk, prilagojen zmožnostim in potre-
             bam učencev, personalizacija pa daje večji poudarek učenčevi aktivni vlogi,
             kjer učenec sam prevzema odgovornost za svoje učenje, medtem ko učitelj
             deluje kot podpornik.


                                                                             53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58