Page 56 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 56
Andrej Flogie in Jakob Škrobar
Skupinska oblika učenja in sodelovalno učenje
Pouk je skupinski, kadar so učenci razdeljeni v manjše skupine, ki samostojno
izvajajo del učnega procesa. Takšen pristop spodbuja večjo aktivnost učen-
cev ter pozitivno vpliva na njihovo vzgojno in socializacijsko rast (Blažič idr.,
2003). V skupinah učenci delujejo v različnih vlogah, ki si jih izmenjujejo, kar
spodbuja intenzivnejše odnose in izkušnje različnih socialnih situacij. Sodelo-
valno učenje vključuje skupno delo in učenje, razvija kritično mišljenje, med-
osebne vrednote ter sodelovalne spretnosti. Poleg tega krepi solidarnost,
razumevanje drugih ter sposobnost komuniciranja in medsebojne podpore,
kar vodi k doseganju skupnih ciljev (Ivanuš-Grmek in Javornik Krečič, 2011).
Takšno sodelovalno učenje temelji na teoriji socialnega konstruktivizma, ki
poudarja, da se znanje gradi skozi socialne interakcije, kjer učenci sodelujejo
in soustvarjajo pomen ter razumevanje. Skupinsko učenje povezujemo tudi
s konektivizmom, saj ta teorija učenje vidi kot proces povezovanja posamez-
nikov z različnimi viri znanja in informacijami, bodisi v digitalnem bodisi v
socialnem omrežju. Skupinsko obliko učenja lahko prakticiramo pri različnih
strategijah pouka, tudi pri programiranem pouku, pri čemer moramo seve-
da vključiti možnosti virtualne interakcije učečih se z uporabo npr. socialnih
omrežij.
Sodelovalno učenje izhaja iz skupinskega dela, kjer vsak učenec prispeva
svoje znanje, spretnosti, izkušnje, ideje in razmišljanja za dosego skupnih cil-
jev. Sodelovalno učenje omogoča, da člani skupine skozi skupno delo raz-
vijajo pomembne socialne veščine brez dodatnega truda učitelja. Učenci se
učijo, kako ravnati drug z drugim, da bi dosegli skupne cilje, pri tem pa raz-
vijajo spoštovanje, podporo, razumevanje, sposobnost reševanja problemov
ter prilagajanje različnim delovnim stilom. Takšen učni proces spodbuja tudi
razvoj samostojnega mišljenja in vedenja ter omogoča, da se učenci naravno
vključijo v timsko delo, kjer vsak prispeva k uspehu skupine (Flogie, 2016).
Brecl idr. (2024) v svoji raziskavi izpostavljajo pomembnost podpore sodob-
ne tehnologije skupinskemu in sodelovalnemu delu, temelječ na igrifikaciji in
UI. Tehnologija, uporabljena na takšen način, pozitivno prispeva k sodeloval-
nemu delu, še posebej otrok s posebnimi potrebami. Smiselno uporabljena
digitalna tehnologija, podprta z GUI, lahko učinkovito podpira sodelovalno
učenje. GUI lahko prilagodi naloge glede na napredek posameznih članov
skupine, kar omogoča večjo prilagodljivost in podporo pri delu v skupini. Ta
pristop spodbuja učenje skozi socialne interakcije, kjer učenci sodelujejo, se
učijo drug od drugega in skupaj razvijajo svoje sposobnosti. Učitelju lahko
GUI v virtualnem okolju tudi zagotovi povratne informacije o načinu sode-
lovanja in prispevku posameznih učencev h končnemu rezultatu, kar je pri
56