Page 51 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 51

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

             pouka vključujejo oblikovanje problemske situacije, intelektualno napetost,
             koncentracijo ter oblikovanje in preverjanje hipoteze (Ivanuš-Grmek in Javor-
             nik Krečič, 2011). Notranja napetost in vznemirjenje pri učencih igrata ključno
             vlogo, saj spodbujata željo po razrešitvi problema (Blažič idr., 2003).
               Ta način poučevanja temelji na kognitivnem konstruktivizmu, kjer je pou-
             darek na razvijanju miselnih procesov, in pragmatizmu, kjer je osrednja ide-
             ja, da učenje izhaja iz praktičnih izkušenj in neposredne uporabnosti znanja.
             Učenci analizirajo situacije, zbirajo podatke in uporabijo znanje za reševanje
             problemov. Ob tem je pomembno, da je pouk prilagojen njihovim zmožnos-
             tim. S problemskim poukom učenci razvijajo kritično mišljenje, reševanje
             kompleksnih problemov in sposobnost prenosa znanja na nove situacije,
             kar jih opremlja za sodobne družbene izzive (Yilmaz, 2011). Prednosti takega
             pouka sta tudi oblikovanje trajnejšega in uporabnejšega znanja, vrednot in
             izkušenj ter tesno povezovanje predznanja in prakse (Strmčnik, 2010).
               Pri ustvarjanju raznovrstnih problemskih situacij nam je tehnologija lahko
             v pomoč, še posebej GUI. S tovrstno tehnologijo je moč generirati hipotetič-
             ne scenarije ali simulacije, ki predstavljajo realne ali izmišljene probleme in
             vključujejo dovolj podatkov za raziskovanje. Vizualizacija podatkov, grafi ali
             povzetki ključnih informacij, ki omogočajo boljše razumevanje kompleksnih
             situacij, so lahko v pomoč učencem in učiteljem. Prav tako lahko UI pomaga
             pri iskanju možnih rešitev tako, da predlaga različne pristope, simulira po-
             sledice posameznih rešitev ali omogoča preizkus več strategij v varnem di-
             gitalnem okolju, kar učencem omogoča razmislek o njihovih odločitvah in
             rezultatih.
               Raziskava Hazrine Hamid idr. (2023) podpira uporabo GUI v problemskem
             pouku, saj je pokazala, da ta tehnologija izboljšuje sodelovanje, aktivnost in
             razumevanje problemskih situacij pri študentih. Uporaba GUI je povečala
             motivacijo učencev, spodbudila več vprašanj in omogočila hiter dostop do
             relevantnih informacij, kar je pripomoglo k učinkovitejšemu reševanju prob-
             lemov. Študenti so poročali, da jim je GUI pomagala pri poglabljanju razume-
             vanja naloge ter spodbujala kritično mišljenje, saj so morali preveriti točnost
             pridobljenih informacij in jih uporabiti v skupinskih razpravah. Čeprav so se
             pojavili izzivi glede zanesljivosti informacij, večina študentov vidi potencial
             GUI za nadgradnjo tradicionalnih metod iskanja podatkov, saj ta tehnologija
             omogoča dinamičnejši, interaktivnejši in aktivnejši učni proces.

             Izkustveno usmerjen pouk
             Izkustvo je osnova izkustveno usmerjenega pouka in vključuje ne le preteklo
             delovanje, temveč tudi njegov globlji pomen. Ni zgolj praktična rutina, tem-


                                                                             51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56