Page 49 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 49
Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju
Če paradigmo razumemo kot širši teoretični okvir, koncept kot izpeljano
teoretično zamisel iz te paradigme, potem strategija predstavlja načrtovano
zaporedje praktičnih učnih aktivnosti in operacij, ki temelji na tem konceptu
(Blažič idr., 2003). Koncepti in učne paradigme tako služijo kot osnova za obli-
kovanje didaktičnih strategij, medtem ko digitalna orodja, kot je GUI, delujejo
kot podporna sredstva za njihovo izvajanje.
Razumevanje didaktičnih učnih strategij (naslednje poglavje) temelji na
trdnih filozofskih in psiholoških temeljih, ki osvetljujejo, kako ljudje razmiš-
ljajo, se učijo in interagirajo v izobraževalnem okolju. Filozofski koncepti nam
ponujajo širši okvir za razumevanje ciljev izobraževanja, medtem ko psihološ-
ki koncepti razkrivajo kognitivne, čustvene in vedenjske vidike učenja.
Šele ko te temeljne vidike povežemo, lahko oblikujemo in uporabimo
učinkovite didaktične učne strategije, ki so prilagojene potrebam učencev
in učiteljev. V naslednjem poglavju se osredotočamo na praktične pristope
in metode, ki temeljijo na prej predstavljenih teoretičnih okvirih in ponujajo
konkretne rešitve za izzive v sodobnem izobraževalnem procesu.
Didaktične učne strategije
Didaktična učna strategija predstavlja nabor didaktičnih pristopov, oblik in
tehnik, ki jih učitelj uporabi v okviru strategije pouka za dosego učnih ciljev.
Didaktične strategije se nanašajo na konkretne pedagoške postopke, s kateri-
mi učitelj spodbuja aktivno učenje, motivira učence in jim omogoča osvojitev
novih znanj ter veščin (Štefanc, 2011).
V nadaljevanju so izpostavljene strategije pouka, personalizacija in indivi-
dualizacija kot možnosti diferenciacije pouka ter učni obliki skupinskega in
individualnega učenja. Izpostavljene strategije pouka skupaj s personalizacijo
in z individualizacijo predstavljajo presek, ki ga je s pomočjo UI moč podpreti
in nadgraditi ter ob tem pri učencih razvijati kompetence 21. stoletja.
Strategije pouka
Skupni imenovalec sodobnih učnih strategij je v učenca usmerjen odprti
pouk. Zanj je značilno, da se učnih ciljev, vsebin in metod ne oklepamo okos-
tenelo, pač pa jih prilagajamo zanimanjem in sposobnostim učencev, da je
usmerjen v življenje lokalne skupnosti in v učno anticipiranje ter participira-
nje učencev (Blažič idr., 2003).
Raziskovalni pouk
Raziskovalni pouk je didaktična strategija znanstvenega spoznavanja, ki pro-
ces izobraževanja obogati z vključevanjem ključnih elementov znanstvenega
49