Page 49 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 49

Pedagoški temelji uporabe generativne umetne inteligence v izobraževanju

               Če paradigmo razumemo kot širši teoretični okvir, koncept kot izpeljano
             teoretično zamisel iz te paradigme, potem strategija predstavlja načrtovano
             zaporedje praktičnih učnih aktivnosti in operacij, ki temelji na tem konceptu
             (Blažič idr., 2003). Koncepti in učne paradigme tako služijo kot osnova za obli-
             kovanje didaktičnih strategij, medtem ko digitalna orodja, kot je GUI, delujejo
             kot podporna sredstva za njihovo izvajanje.
               Razumevanje didaktičnih učnih strategij (naslednje poglavje) temelji na
             trdnih filozofskih in psiholoških temeljih, ki osvetljujejo, kako ljudje razmiš-
             ljajo, se učijo in interagirajo v izobraževalnem okolju. Filozofski koncepti nam
             ponujajo širši okvir za razumevanje ciljev izobraževanja, medtem ko psihološ-
             ki koncepti razkrivajo kognitivne, čustvene in vedenjske vidike učenja.
               Šele ko te temeljne vidike povežemo, lahko oblikujemo in uporabimo
             učinkovite didaktične učne strategije, ki so prilagojene potrebam učencev
             in učiteljev. V naslednjem poglavju se osredotočamo na praktične pristope
             in metode, ki temeljijo na prej predstavljenih teoretičnih okvirih in ponujajo
             konkretne rešitve za izzive v sodobnem izobraževalnem procesu.

             Didaktične učne strategije
             Didaktična učna strategija predstavlja nabor didaktičnih pristopov, oblik in
             tehnik, ki jih učitelj uporabi v okviru strategije pouka za dosego učnih ciljev.
             Didaktične strategije se nanašajo na konkretne pedagoške postopke, s kateri-
             mi učitelj spodbuja aktivno učenje, motivira učence in jim omogoča osvojitev
             novih znanj ter veščin (Štefanc, 2011).
               V nadaljevanju so izpostavljene strategije pouka, personalizacija in indivi-
             dualizacija kot možnosti diferenciacije pouka ter učni obliki skupinskega in
             individualnega učenja. Izpostavljene strategije pouka skupaj s personalizacijo
             in z individualizacijo predstavljajo presek, ki ga je s pomočjo UI moč podpreti
             in nadgraditi ter ob tem pri učencih razvijati kompetence 21. stoletja.

             Strategije pouka
             Skupni imenovalec sodobnih učnih strategij je v učenca usmerjen odprti
             pouk. Zanj je značilno, da se učnih ciljev, vsebin in metod ne oklepamo okos-
             tenelo, pač pa jih prilagajamo zanimanjem in sposobnostim učencev, da je
             usmerjen v življenje lokalne skupnosti in v učno anticipiranje ter participira-
             nje učencev (Blažič idr., 2003).

             Raziskovalni pouk
             Raziskovalni pouk je didaktična strategija znanstvenega spoznavanja, ki pro-
             ces izobraževanja obogati z vključevanjem ključnih elementov znanstvenega


                                                                            49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54