Page 270 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 270

Alenka Lipovec in drugi

                  uporabnikov (Gubareva in Lopes, 2020; Lane in Schroeder, 2022; Zhong idr.,
                  2020).
                    Khosrawi-Rad idr. (2022) poudarjajo, da kljub napredku še vedno obstaja
                  pomanjkanje dolgoročnih raziskav o uporabi klepetalnikov. Celovito znanje
                  o njihovi zasnovi in raziskave na različnih ciljnih skupinah so omejene, kar po-
                  meni, da še niso v celoti izkoristili svojega potenciala za dolgoročno uporabo
                  v izobraževanju.


                  Prepoznavanje ter modeliranje čustev
                  Za doseganje čustveno obogatenega sodelovanja med človekom in siste-
                  mom UI ter omogočanje čustvene komunikacije v okoljih virtualne resnič-
                  nosti (angl. virtual reality – VR), razširjene resničnosti (angl. augmented reality
                  – AR) ali mešane resničnosti (angl. extended reality – XR) je potrebna kombi-
                  nacija več dejavnikov. V nadaljevanju je predstavljenih nekaj ključnih vidikov
                  in orodij, ki lahko pripomorejo k temu cilju.
                    Prepoznavanje čustev. Da bi omogočili čustveno komunikacijo, morajo sis-
                  temi UI natančno prepoznati in interpretirati človeška čustva. Uporabljajo se
                  lahko tehnike prepoznavanja čustev, kot so analiza obrazne mimike, analiza
                  glasu in fiziološko zaznavanje. Te tehnike uporabljajo računalniški vid, obde-
                  lavo zvoka in biometrične senzorje za zaznavanje ter interpretacijo čustvenih
                  znakov uporabnikov. Te informacije služijo kot vhodni podatki za algoritme
                  UI, ki razumejo čustvena stanja uporabnikov in se nanje ustrezno odzivajo
                  (Yu idr., 2024).
                    Modeliranje čustvene kompetentnosti. Razvoj modelov UI s čustveno kom-
                  petentnostjo vključuje usposabljanje sistemov UI za razumevanje in empa-
                  tično odzivanje na človeška čustva. Algoritme strojnega učenja je mogoče
                  usposobiti z uporabo podatkov, označenih s čustvi, da prepoznajo čustve-
                  ne vzorce in ustvarijo ustrezne odzive ter na podlagi povratnih informacij
                  uporabnikov natančno prilagodijo vedenje UI (Islam idr., 2021). Rathod idr.
                  (2022) poročajo, da se je izboljšala natančnost prepoznavanja čustev pri otro-
                  cih z uporabo vizualnih znakov in XUI, dosegajoč približno 90-odstotno na-
                  tančnost.
                    Ustvarjanje orodij, ki omogočajo spodbujanje čustvene kompetentnosti, je
                  pomembno tudi v okoljih virtualne, obogatene ali mešane resničnosti (VR/
                  AR/XR). Ta orodja oblikovalcem in razvijalcem zagotavljajo vmesnike za obli-
                  kovanje čustvenih interakcij in vedenja virtualnih entitet. Vključujejo lahko
                  funkcije za določanje čustvenih odzivov na podlagi vnosa uporabnika, do-
                  ločanje čustvenih izrazov in gest ter programiranje interaktivnih scenarijev,
                  ki sprožijo določena čustva. V VR/AR/XR lahko realistični virtualni avatarji in


                  270
   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275