Page 268 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 268

Alenka Lipovec in drugi

                  UI in njen razvoj v izobraževanju
                  UI je začela pridobivati vse večjo pozornost na različnih strokovnih področjih
                  in njen potencial na področju izobraževanja ni izjema (Lin idr., 2023). Tako
                  kot drugi tudi visokošolski učitelji potrebujejo znanje na področju UI, pred-
                  vsem o tem, kakšne potenciale UI lahko izkoristijo, kaj so pasti pri uporabi
                  UI v izobraževanju in kako naj o UI poučujejo študente (Zawacki-Richter idr.,
                  2019). Uvajanje UI v izobraževalne kontekste namreč prinaša številne teh-
                  nične (Drožđek in Pesek, 2024) in etične izzive (Krašna idr., 2024), vključno z
                  omejitvami trenutnih tehnologij UI ter obravnavanjem njenih etičnih vplivov
                  v izobraževanju.
                    Z vzponom GUI novembra 2022 so se izzivi na tem področju še povečali.
                  Čeprav GUI sama po sebi ne ustvarja povsem novih idej, lahko učinkovito or-
                  ganizira in nadgrajuje ideje uporabnikov, pri čemer je pomembno razumeti,
                  da gradiva, ki jih ustvari GUI, ne morejo nadomestiti znanja, ustvarjalnosti
                  in kritičnega razmišljanja človeških strokovnjakov (Salvagno idr., 2023). Na
                  različne izzive tega področja poskušajo odgovarjati raziskave o razložljivi UI
                  (angl. explainable AI – XAI) in zaupanja vredni UI (angl. trustworthy AI). Razlo-
                  žljiva UI se nanaša na sposobnost UI, da transparentno pojasni svoje odločit-
                  ve in procese, kar uporabnikom in razvijalcem omogoča boljše razumevanje
                  delovanja sistema ter zagotavlja preglednost in pomoč pri odpravljanju mo-
                  rebitnih napak. Zaupanja vredna UI pa se osredotoča na to, da je zasnovana v
                  skladu z etičnimi načeli, kot so pravičnost, varnost, zasebnost in odgovornost
                  (Ali idr., 2023).
                    Pismenost o (G)UI je običajno opredeljena kot »nabor kompetenc, ki posa-
                  meznikom omogočajo kritično vrednotenje tehnologij UI, učinkovito komu-
                  nikacijo in sodelovanje z UI ter njeno uporabo kot orodje na spletu, doma in
                  na delovnem mestu« (Long in Magerko, 2020, str. 2). Pismenost na področju
                  (G)UI v izobraževanju na splošno vključuje štiri vidike: poznavanje in razume-
                  vanje, uporabo, vrednotenje in etična vprašanja, ki temeljijo na prilagoditvi
                  klasičnih pismenosti (Ng idr., 2021).
                    Za vzpostavitev celovitih programov opismenjevanja na področju (G)UI in
                  zagotavljanje stalne podpore učiteljem so ključna skupna prizadevanja aka-
                  demskih krogov, izobraževalnih ustanov in oblikovalcev politik (Kadaruddin,
                  2023). Zagotavljanje enakopravnega dostopa do tehnologij GUI in obravna-
                  vanje pomislekov, povezanih z zasebnostjo podatkov, s pristranskostjo, plagi-
                  atorstvom ipd., so dodatni izzivi, s katerimi se morajo spoprijemati v visokem
                  šolstvu. Zato je smiselno, da tovrstna usposabljanja vključujejo tudi kompe-
                  tence za SČU (Lipovec idr., 2024), ki omogočajo kritično vrednotenje tehnolo-
                  gij UI in njihove uporabe v različnih okoljih.


                  268
   263   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273