Page 274 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 274

Alenka Lipovec in drugi

                    Prva različica socialnega robota, predstavljena leta 2014 (Van Camp, 2017),
                  je že vsebovala nekatere od teh značilnosti, kot so sposobnost komuniciranja,
                  pripovedovanje šal in namerno delanje napak za olajšanje učenja. Napredni
                  socialni roboti lahko med seboj komunicirajo, prepoznavajo drug drugega
                  ter sodelujejo v socialnih interakcijah. Imajo zgodovino zaznav, interpretacij
                  okol ja in interakcij, se učijo od ljudi in drugih robotov ter razvijajo socialne
                  kompetence. Idealno bi morali izražati in zaznavati čustva, komunicirati na
                  visoki ravni, vzpostavljati in vzdrževati socialne odnose s pomočjo človeških
                  znakov, kot so pogledi, geste in mimika (Fong idr., 2003). Prav tako bi morali
                  biti sposobni razumeti ljudi in sebe v socialnem kontekstu, se prilagajati, učiti
                  in integrirati skupne izkušnje v svoje razumevanje sebe ter drugih (Breazeal,
                  2003).
                    Raziskave kažejo, da so socialni roboti na splošno dobro sprejeti in koristni
                  na različnih področjih, kot so izobraževanje (Woo idr., 2021), zdravstvo in oskr-
                  ba starejših (Alonso idr., 2019), vendar sta njihova učinkovitost in sprejem-
                  ljivost odvisni od dejavnikov, kot so uporabniška izkušnja (Shourmasti idr.,
                  2021), oblikovanje in etični vidiki (Naneva idr., 2020).
                    V izobraževanju socialni roboti prevzemajo različne vloge. Lahko spodbuja-
                  jo učenje na drugačne načine, npr. z medsebojnimi interakcijami ali s prevze-
                  mom vloge novinca, kar študentom pomaga pri usvajanju novih veščin. Poleg
                  prilagojenega podajanja učnega gradiva lahko nudijo socialno podporo in
                  prilagojeno pomoč, kar je koristno za učenje na kognitivni, socialni in čustveni
                  ravni (Belpaeme idr., 2018). Hansol Woo idr. (2021) poudarjajo, da je raziskav o
                  uporabi socialnih robotov v učilnicah zelo malo in da ne dajejo konsistentnih
                  rezultatov; kljub temu pa vse kažejo, da so socialni roboti manj učinkoviti kot
                  učitelji in celo manj kot nekatere druge oblike tehnologije. Guggemos idr.
                  (2020) so preučevali sprejemanje socialnih robotov med študenti družboslov-
                  ja in ugotovili, da ti niso naklonjeni uporabi socialnih robotov za učenje, saj jih
                  le tretjina namerava uporabiti robota v učne namene. Melissa Donnerman idr.
                  (2022) poročajo o raziskavi, v kateri je robotski tutor študentom pomagal pri
                  pripravi na izpite; raziskava je pokazala povečanje subjektivnega znanja, višjo
                  notranjo motivacijo in boljše ocene pri študentih, ki so sodelovali. Skupno pa
                  raziskave kažejo, da so socialni roboti v izobraževanju obetavni, vendar njiho-
                  va učinkovitost in sprejemanje ostajata omejena.

                  Sklep
                  V pričujočem prispevku smo obravnavali potencial GUI za izboljšanje pe-
                  dagoškega procesa v visokem šolstvu ter za podporo krepitve socialnih in
                  čustvenih kompetenc učečih se. (Socialna) GUI lahko pripomore k učenju in


                  274
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279