Page 272 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 272

Alenka Lipovec in drugi























                  Slika 1  Ljudje in sistemi GUI se pogovarjajo (prirejeno po Sharples, 2023)


                  terakcije (Janssen idr., 2011). Naprednejše oblike prosocialnega vedenja, kot
                  so usmerjanje pozornosti (Saerbeck idr., 2010), izkazovanje skladnega veden-
                  ja s pogledom (Huang in Mutlu, 2013), neverbalna neposrednost in izražanje
                  empatije (Belpaeme idr., 2018; Leite idr., 2014), pripomorejo k pozitivnim čust-
                  venim izidom in hkrati izboljšujejo učenje.
                    GUI v izobraževanju za sedaj poteka tako, da posamezen učenec ali učitelj
                  s sistemom GUI komunicira z vrsto pozivov in odgovorov. Vgrajevanje GUI v
                  različna orodja in družbene medije pa prinaša nove priložnosti ter izzive za
                  družbeno interakcijo med ljudmi in GUI, kar je opisovano kot razvoj socialne
                  GUI. Sharples (2023) napoveduje razvoj sistemov, ki lahko komunicirajo znot-
                  raj interneta kot vseprisotnega medija med seboj in s človeškimi uporabniki,
                  kot prikazuje slika 1.
                    Takšni sistemi lahko delujejo kot učitelji, mentorji, študenti ali vodiči, vendar
                  to odpira pomembna etična vprašanja glede njihove uporabe v izobraževa-
                  nju. Pri razvoju socialne GUI je ključna zasnova, ki upošteva človekove pravi-
                  ce, spoštuje strokovnost učiteljev ter zagotavlja raznolikost in razvoj učencev.
                  Za to kompleksno nalogo je potrebno sodelovanje strokovnjakov s področij
                  nevronske in simbolne UI, pedagogike ter znanosti o učenju (Sharples, 2023).
                    Zmogljivosti takšnih sistemov se že danes kažejo v orodjih GUI, kot je
                  npr. ChatGPT-4o, pa tudi v pametnih učnih predmetih (angl. smart learning
                  objects), ki s senzorji, procesorji in povezljivostjo omogočajo samostojno
                  zbiranje ter obdelavo podatkov (Štuikys, 2015). V XR pametni predmeti omo-
                  gočajo simulacije resničnih situacij in učne interakcije, ki obogatijo izobraže-
                  valne izkušnje z dodatnimi informacijami, interaktivnimi elementi in s 3D-mo-


                  272
   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276   277