Page 266 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 266
Alenka Lipovec in drugi
Uvod
To poglavje obravnava presečišče socialnega in čustvenega učenja (SČU) ter
pismenosti na področju generativne umetne inteligence (GUI) v okviru vi-
sokošolskega poučevanja in učenja. Na začetku so predstavljena teoretična
izhodišča obeh področij ter njun pomen pri izboljševanju pedagoškega pro-
cesa. Orodja in aplikacije UI v izobraževanju se lahko uporabljajo na različne
načine; nekateri omogočajo na študente osredinjeno učenje in poučevanje
ter tudi osredotočenost na učitelje in na institucijo (Holmes in Tuomi, 2022).
Na študente osredinjeno učenje, poučevanje in ocenjevanje sodi (med dru-
gimi) med ključne standarde za zagotavljanje kakovosti v visokem šolstvu
prihodnosti (Thomas in Kelo, 2020). Ob tem pa je potrebno tudi oblikovanje
izobraževalnih sistemov, ki ustvarjajo učna okolja, spodbujajoča kritično raz-
mišljanje, ustvarjalnost in samostojno učenje (Brejc, 2023). Uporaba umetne
inteligence (UI) v izobraževanju pomeni potencial za tovrstne spremembe, če
se uporablja osmišljeno in odgovorno.
UI ter socialno in čustveno učenje pri poučevanju
in učenju v visokem šolstvu
Izobraževalne ustanove so poleg družine in drugih socialnih okolij ključni
kontekst za učenje ter razvoj posameznika, prostor, kjer se posamezniki učijo
o sebi in drugih ter o vrednotah in pričakovanjih skupnosti. Izobraževalno
okolje pomembno oblikuje socialno in učno vedenje študentov ter ob upoš-
tevanju njihovih razvojnih potreb podpira konstruktivne vzorce prepričanj
in vedenj ali, če je neugodno, pripomore k razvoju nekonstruktivnih vzorcev
prepričanj in vedenj. Izobraževalne ustanove so zato pomemben kontekst ne
le za kognitivno učenje (učenje predmetnega znanja in spretnosti), temveč
tudi za SČU (Durlak idr., 2011).
SČU je proces, v katerem se učimo o sebi in drugih; poteka ves čas, večino-
ma nesistematično in nenamerno. Obstoj številnih kompetenčnih okvirov za
sistematično podporo SČU, ki jih promovirajo vodilne organizacije po vsem
svetu, kaže na vse večji pomen osebnega in socialnega razvoja ob izobraže-
vanju ter vseživljenjskem učenju (Sala idr., 2022; Zins in Elias, 2007; Durlak idr.,
2011).
Uspešno SČU zahteva podporne odnose in ga je mogoče podpreti v izo-
braževalnih ustanovah z različnimi delavnicami ter drugimi načrtovanimi
dejavnostmi pa tudi v vsakdanjih situacijah. SČU je mogoče sistematično
podpirati v skoraj vseh izobraževalnih kontekstih. Pravzaprav je lahko vsaka
pedagoška ura pri katerem koli predmetu priložnost, da študenti spoznavajo
sebe in druge na načine, ki jim pomagajo prepoznati in razvijati lastne po-
266