Page 269 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 269

Socialno in čustveno učenje ter generativna umetna inteligenca v visokošolskem izobraževanju

               Programi usposabljanja, ki omogočajo praktično uporabo UI v učnih situa-
             cijah, pozitivno vplivajo na učinkovitost učiteljev in njihov odnos do UI (Kim,
             2021). Na Univerzi v Mariboru smo v okviru projekta SETCOM izvajali izobraže-
             vanja za študente in visokošolske učitelje z namenom krepitve pismenosti o
             UI ter socialnih in čustvenih kompetenc. Učitelji in študenti so z interaktivnim
             sodelovanjem s sistemi UI razvijali svoje znanje o slednji ter hkrati gradili svo-
             je socialne in čustvene veščine. Ključno pri tem je bilo razumevanje odnosa in
             stališč učiteljev ter študentov do UI, saj na ta odnos vplivajo njihovo zaupanje
             v tehnologijo, prepričanje o njeni učinkovitosti, pripravljenost sprejemanja
             novih tehnologij ter zaznavanje vrednosti UI za izboljšanje rezultatov študen-
             tov (Nazaretsky idr., 2022; Gado idr., 2021). Pomembno je bilo tudi, da učite-
             lji razumejo, kaj UI je, kako deluje, njene koristi in omejitve v izobraževanju
             ter kako lahko UI podpira izobraževalne cilje in obstoječe pedagoške prakse
             (Seu fert idr., 2021).


             Personalizacija poučevanja z UI
             Tehnologije UI, kot so inteligentni sistemi za poučevanje (inteligentni tutor-
             ji), omogočajo prilagojeno podajanje vsebin in povratne informacije v real-
             nem času, a odpirajo tudi vprašanja glede zasebnosti, etike in pristranskosti
             (Kaswan idr., 2024). Modeli UI, ki podpirajo personalizirano poučevanje, se
             osredotočajo  na prilagajanje  glede  na kognitivno znanje,  metakognitivne
             veščine in afektivna stanja učencev, kar lahko izboljša zadovoljstvo in angaži-
             ranost pri študiju (Conati idr., 2021).
               Klepetalniki (angl. chat bots/agents) so splošen izraz za programsko opre-
             mo, ki za interakcijo z ljudmi uporablja sisteme GUI. Poseben primer klepetal-
             nikov so inteligentni sistemi za poučevanje (angl. intelligent tutoring systems
             – ITS), ki se uporabljajo predvsem v izobraževalnih kontekstih (Khosrawi-Rad
             idr., 2022). Klepetalniki so sprva delovali kot »strokovnjaki za zagotavljanje
             specifičnih informacij«, npr. v bančništvu, kasneje pa so postali »pomočniki v
             vsakdanjem življenju«, kot sta Alexa in Siri. Podoben razvoj je mogoče opaziti
             v izobraževanju, kjer so se klepetalniki iz prvotnih »pedagoških strokovnja-
             kov«, ki so postavljali vprašanja in preverjali znanje študentov, razvili v siste-
             me, ki ponujajo usmeritve in pojasnila ter študenta vodijo skozi učni proces
             s selektivnim izvajanjem določenih nalog za pomoč pri premagovanju težav
             (Cassell, 2022; Lane in Schroeder, 2022). Njihove prednosti so prilagodljivost
             učenja glede na individualne potrebe, prožnost učnega okolja, dostopnost
             24 ur na dan, možnost zbiranja in analiziranja podatkov o uporabnikovem
             učnem procesu, pomoč starejšim in otrokom z motnjami avtističnega spektra
             ter tudi ocenjevanje kognitivnih sposobnosti in izboljšanje socialnih veščin


                                                                           269
   264   265   266   267   268   269   270   271   272   273   274