Page 269 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 269
Socialno in čustveno učenje ter generativna umetna inteligenca v visokošolskem izobraževanju
Programi usposabljanja, ki omogočajo praktično uporabo UI v učnih situa-
cijah, pozitivno vplivajo na učinkovitost učiteljev in njihov odnos do UI (Kim,
2021). Na Univerzi v Mariboru smo v okviru projekta SETCOM izvajali izobraže-
vanja za študente in visokošolske učitelje z namenom krepitve pismenosti o
UI ter socialnih in čustvenih kompetenc. Učitelji in študenti so z interaktivnim
sodelovanjem s sistemi UI razvijali svoje znanje o slednji ter hkrati gradili svo-
je socialne in čustvene veščine. Ključno pri tem je bilo razumevanje odnosa in
stališč učiteljev ter študentov do UI, saj na ta odnos vplivajo njihovo zaupanje
v tehnologijo, prepričanje o njeni učinkovitosti, pripravljenost sprejemanja
novih tehnologij ter zaznavanje vrednosti UI za izboljšanje rezultatov študen-
tov (Nazaretsky idr., 2022; Gado idr., 2021). Pomembno je bilo tudi, da učite-
lji razumejo, kaj UI je, kako deluje, njene koristi in omejitve v izobraževanju
ter kako lahko UI podpira izobraževalne cilje in obstoječe pedagoške prakse
(Seu fert idr., 2021).
Personalizacija poučevanja z UI
Tehnologije UI, kot so inteligentni sistemi za poučevanje (inteligentni tutor-
ji), omogočajo prilagojeno podajanje vsebin in povratne informacije v real-
nem času, a odpirajo tudi vprašanja glede zasebnosti, etike in pristranskosti
(Kaswan idr., 2024). Modeli UI, ki podpirajo personalizirano poučevanje, se
osredotočajo na prilagajanje glede na kognitivno znanje, metakognitivne
veščine in afektivna stanja učencev, kar lahko izboljša zadovoljstvo in angaži-
ranost pri študiju (Conati idr., 2021).
Klepetalniki (angl. chat bots/agents) so splošen izraz za programsko opre-
mo, ki za interakcijo z ljudmi uporablja sisteme GUI. Poseben primer klepetal-
nikov so inteligentni sistemi za poučevanje (angl. intelligent tutoring systems
– ITS), ki se uporabljajo predvsem v izobraževalnih kontekstih (Khosrawi-Rad
idr., 2022). Klepetalniki so sprva delovali kot »strokovnjaki za zagotavljanje
specifičnih informacij«, npr. v bančništvu, kasneje pa so postali »pomočniki v
vsakdanjem življenju«, kot sta Alexa in Siri. Podoben razvoj je mogoče opaziti
v izobraževanju, kjer so se klepetalniki iz prvotnih »pedagoških strokovnja-
kov«, ki so postavljali vprašanja in preverjali znanje študentov, razvili v siste-
me, ki ponujajo usmeritve in pojasnila ter študenta vodijo skozi učni proces
s selektivnim izvajanjem določenih nalog za pomoč pri premagovanju težav
(Cassell, 2022; Lane in Schroeder, 2022). Njihove prednosti so prilagodljivost
učenja glede na individualne potrebe, prožnost učnega okolja, dostopnost
24 ur na dan, možnost zbiranja in analiziranja podatkov o uporabnikovem
učnem procesu, pomoč starejšim in otrokom z motnjami avtističnega spektra
ter tudi ocenjevanje kognitivnih sposobnosti in izboljšanje socialnih veščin
269