Page 271 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 271

Socialno in čustveno učenje ter generativna umetna inteligenca v visokošolskem izobraževanju

             izrazni agenti UI izboljšajo čustveno komunikacijo. Z naprednimi tehnikami
             grafičnega upodabljanja je mogoče ustvariti avatarje, ki prikazujejo niansi-
             rane izraze obraza, govorico telesa in geste. Uporaba VR za razvoj čustvenih
             kompetenc je pokazala različne rezultate. Čeprav lahko VR ustvari pogloblje-
             na okolja, ki potencialno krepijo učenje čustev, raziskave niso dokončno
             dokazale njegove učinkovitosti pri krepitvi čustvenih kompetenc (Does idr.,
             2022). Uspešnost pri prepoznavanju čustev pri VR-avatarjih je bolj povezana
             s prostorskimi sposobnostmi kot s čustveno kompetentnostjo. Kljub temu
             je dokazano, da poglobljena VR občutno poveča angažiranost in motivacijo
             študentov, kar je ključno za učinkovito učenje.
               Maggie Mosher idr. (2021) so uporabili VR in AR za poučevanje socialnih
             veš čin učencev z motnjo avtističnega spektra. Pokazale so se pomembne
             izboljšave v socialni zavesti in prepoznavanju čustev. Podobno sta Jeongah
             Kim in Jaekwoun Shim (2022) razvila aplikacije, ki temeljijo na AR, za pouče-
             vanje konceptov UI pri neinženirskih smereh, ki so bile učinkovite pri krepitvi
             samozavesti ter zagotavljanju takojšnje povratne informacije.
               Nayiri Keshishi in Sarah Hack (2023) sta raziskovala potencial in izzive GUI,
             ki vključuje avatarje pri krepitvi čustvene inteligentnosti (natančneje empa-
             tijo, socialne veščine, samozavedanje, samoregulacijo in motivacijo). Pri upo-
             rabi avatarjev se je izkazalo, da je najboljši uravnotežen pristop, ki združuje
             UI in tradicionalne učne metode ter poudarja skrb za etičnost, zasebnost in
             preprečevanje prevelike odvisnosti od UI (Makransky in Lilleholt, 2018).
               Vključevanje prepoznavanja in modeliranja čustvenih reakcij v modele UI
             omogoča s čustvi obogateno sodelovanje med človekom in UI. Tudi učinko-
             vitost klepetalnikov se je izrazito povečala, ko so pridobili zmožnost prepoz-
             navanja čustvenih stanj. Roboti z vgrajenimi klepetalniki lahko komunicira-
             jo z uporabo prepoznavanja govora, obdelave naravnega jezika in sinteze
             govora, kar jim omogoča razumevanje in odzivanje na govorjene ukaze ali
             vprašanja. S pomočjo vizualnih senzorjev in prepoznavanja obraznih izrazov
             lahko dodatno interpretirajo neverbalne znake, kot so geste ali izrazi obraza,
             kar omogoča intuitivnejšo komunikacijo. Ideja o uporabi socialnih robotov
             v učnih in izobraževalnih okoljih je vse bolj priljubljena, pri čemer pa imajo
             roboti različne vloge glede na potrebe okolja (Ekström in Pareto, 2022).


             Socialna GUI
             Učenje socialnih in čustvenih veščin z UI pomeni združitev tehnologije ter
             SČU. Takšno povezovanje omogoča razvoj učnega okolja, ki celovito naslav-
             lja kognitivne, čustvene in socialne potrebe študentov, kar vključuje osebno
             podporo, kot je npr. uporaba imena študenta ali navezovanje na pretekle in-


                                                                            271
   266   267   268   269   270   271   272   273   274   275   276