Page 254 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 254

Darja Plavčak

                  učitelji potrebujejo določena usposabljanja, da bodo učinkoviti in da bodo
                  zmanjšali tveganja pri uporabi. Na podoben način, kot deluje ChatGPT, bi
                  tudi govorni roboti v šoli podajali odgovore. Učenci bi zato potrebovali kom-
                  petence samoregulacije, ki bi ob uporabi GUI ohranjale njihovo kritično raz-
                  mišljanje in avtonomijo.
                    Pesovski idr. (2024) so eksperimentirali z GUI, ki je ustvarjala učna gradiva,
                  npr. vprašalnike z več izbirami, preko katerih so učenci preverili svoje znan-
                  je. Takojšnja povratna informacija, ali je odgovor pravilen, je bila še posebej
                  pomembna za učence, ki so imeli večje težave in jim je odgovor predstavljal
                  vodilo, kaj je še treba izboljšati.
                    Clark (2024) podobno opiše, kako je lahko govorni robot učencem v po-
                  moč, prav tako ostale zmogljivosti GUI, da npr. ustvarjajo videoposnetke, je
                  pa treba biti za vse te uporabe dodatno usposobljen, da so varne in učinko-
                  vite.

                  Otroci z avtističnimi motnjami
                  Tang idr. (2024) so preučevali, kako govorni robot EmoEden deluje na otroke
                  z visokofunkcionalnim avtizmom. To orodje GUI deluje tako, da si otrok lah-
                  ko izbere risani lik, ki nato deluje kot pogovorni robot o določenih socialnih
                  situacijah in ustreznih čustvenih odzivih. Avtorji (Tang idr., 2024) so ugotovili,
                  da so se otroci v pogovor z GUI vživeli in tudi napredovali v prepoznavanju
                  čustev. Učinek je bil odvisen tudi od karakterja otroka, ali je znal slediti pogo-
                  vornemu robotu in ali je želel sodelovati.
                    Tudi Cynthia Zastudil idr. (2024) so ugotovili, da je GUI učinkovita za pre-
                  magovanje primanjkljajev, ki se pojavljajo pri otrocih z avtizmom, to so te-
                  žave v komunikaciji in prepoznavanju čustev. V svoji raziskavi so preizkusili
                  delovanje GUI, ki je ustvarjala primerne socialne scenarije, ki so jih uporabljali
                  otroci z avtizmom. Strokovnjaki so ocenili, da so bile ustvarjene vsebine zelo
                  podobne tistim, ki jih ustvari človek. Podobno kot pri drugih raziskavah pa
                  tudi tukaj ne gre za natančne in zanesljive tehnološke rešitve.
                    Kaśka Porayska-Pomsta idr. (2018) so prav tako opazovali učence, ki so svoje
                  socialne veščine in emocionalne kompetence urili preko govornega robota.
                  Ugotovili so, da so se njihove kompetence na omenjenih področjih izboljšale,
                  prišlo je celo do transfera v razredno okolje. Kljub vsemu sporočajo, da se je
                  treba o GUI veliko poučiti, da jo bomo znali uporabljati etično in varno.

                  Otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami
                  Surbhi Seema Sethi in Kanishk Jain (2024) sta pri otrocih s čustvenimi in
                  vedenjskimi težavami preizkusili različna orodja UI, med katerimi je bila


                  254
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259