Page 250 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 250
Darja Plavčak
UI, vendar ne GUI. Vsekakor pa v tem vidi potencial, torej možnosti še neraz-
iskane uporabe za otroke. Jezikovni modeli, ki so vrsta GUI, namreč lahko v
interaktivni obliki z otroki ustvarjajo pravljice in jih podpirajo pri anksioznosti
ter depresiji tako, da odvračajo negativne misli. Ta podpora, ki je dosegljiva
ves čas (24 ur na dan, sedem dni na teden), je koristna tudi za njihove starše,
da pridobijo napotke, kako odreagirati v kritičnih obdobjih. Povzemamo, da
je lahko GUI za otroke s težavami na področju duševnega zdravja koristna, ker
omogoča večje samozavedanje, nudi možnosti interakcije skozi interaktivne
igre in vzgojno-izobraževalne posnetke, lahko pa je tudi ciljno naravnana na
otrokove razvojne potrebe. Zaradi že omenjenih tveganj pa je treba urediti
regulativne sisteme (uvedbo pravil in zakonov za uporabo GUI), vključevati
strokovnjake, ki preverjajo točnost informacij, ki jih ponuja GUI, in se naučiti
natančno oblikovati vprašanja ali ukaze za GUI, da lahko poda ustrezne odgo-
vore. Vsekakor je treba zagotoviti tudi zasebnost otrokovih podatkov.
Slepi in slabovidni otroci oz. otroci z okvaro vidne funkcije
Na področju uporabe GUI za slepe in slabovidne osebe obstaja nekaj prime-
rov, ki kažejo, da je GUI bistveno izboljšala kakovost življenja teh oseb.
Bendel (2024) ponazarja primer aplikacije Be My Eyes (https://www.
bemyeyes.com), ki je bila leta 2023 nadgrajena s funkcijami, ki temeljijo na
GPT-4. Ilustrira, da slepi in slabovidni že uporabljajo tehnološke pripomočke
(npr. navigacija s pomočjo GPS, nadzor z glasovnimi ukazi), toda GUI predsta-
vlja nadgradnjo le-teh. Uporabniki odprejo aplikacijo Be My Eyes, navigirajo
na zavihek Be My AI, posnamejo fotografijo in nato prejmejo podroben opis
vsebine slike, ki je v zvočni izvedbi. Nejasnosti ali podrobnosti, ki jih GUI ni
zaznala, se lahko razjasnijo v kratkem pogovoru. Aplikacija poda tudi modne
nasvete; npr., pri sliki treh kravat jih najprej opiše, nato pa svetuje, katera bi se
podala h kateri moški obleki. Taka pomoč je lahko koristna tudi za osebe, ki
niso slepe ali slabovidne, toda na splošno težje sprejemajo odločitve. Kot pri
ostalih podobnih orodjih GUI pa so tudi tukaj etične dileme zaradi vnesenih
osebnih podatkov, tveganja zaradi nenatančnosti aplikacije (npr. aplikacija
lahko okno zazna kot vrata), uporabnik nima nadzora nad aplikacijo, ker je
ta odvisna od svojega kreatorja, spletne povezave in strojne opreme (npr.
pametni telefon) ipd. Vsekakor aplikacija ne more nadomestiti spremljevalca
oz. človeške interakcije, ki jo te osebe potrebujejo. Za nadaljnji razvoj GUI na
tem področju Bendel (2024) predlaga, da se še v večji meri vključijo slepe in
slabovidne osebe, da bodo same izrazile svoje potrebe.
Rudaiba Adnin in Maitraye Das (2023) sta izvedli intervju z 19 slepimi ose-
bami, ki so v vsakdanjem življenju uporabljale ChatGPT, Be My Eyes, Copilot,
250