Page 250 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 250

Darja Plavčak

                  UI, vendar ne GUI. Vsekakor pa v tem vidi potencial, torej možnosti še neraz-
                  iskane uporabe za otroke. Jezikovni modeli, ki so vrsta GUI, namreč lahko v
                  interaktivni obliki z otroki ustvarjajo pravljice in jih podpirajo pri anksioznosti
                  ter depresiji tako, da odvračajo negativne misli. Ta podpora, ki je dosegljiva
                  ves čas (24 ur na dan, sedem dni na teden), je koristna tudi za njihove starše,
                  da pridobijo napotke, kako odreagirati v kritičnih obdobjih. Povzemamo, da
                  je lahko GUI za otroke s težavami na področju duševnega zdravja koristna, ker
                  omogoča večje samozavedanje, nudi možnosti interakcije skozi interaktivne
                  igre in vzgojno-izobraževalne posnetke, lahko pa je tudi ciljno naravnana na
                  otrokove razvojne potrebe. Zaradi že omenjenih tveganj pa je treba urediti
                  regulativne sisteme (uvedbo pravil in zakonov za uporabo GUI), vključevati
                  strokovnjake, ki preverjajo točnost informacij, ki jih ponuja GUI, in se naučiti
                  natančno oblikovati vprašanja ali ukaze za GUI, da lahko poda ustrezne odgo-
                  vore. Vsekakor je treba zagotoviti tudi zasebnost otrokovih podatkov.

                  Slepi in slabovidni otroci oz. otroci z okvaro vidne funkcije
                  Na področju uporabe GUI za slepe in slabovidne osebe obstaja nekaj prime-
                  rov, ki kažejo, da je GUI bistveno izboljšala kakovost življenja teh oseb.
                    Bendel (2024) ponazarja primer aplikacije Be My Eyes (https://www.
                  bemyeyes.com), ki je bila leta 2023 nadgrajena s funkcijami, ki temeljijo na
                  GPT-4. Ilustrira, da slepi in slabovidni že uporabljajo tehnološke pripomočke
                  (npr. navigacija s pomočjo GPS, nadzor z glasovnimi ukazi), toda GUI predsta-
                  vlja nadgradnjo le-teh. Uporabniki odprejo aplikacijo Be My Eyes, navigirajo
                  na zavihek Be My AI, posnamejo fotografijo in nato prejmejo podroben opis
                  vsebine slike, ki je v zvočni izvedbi. Nejasnosti ali podrobnosti, ki jih GUI ni
                  zaznala, se lahko razjasnijo v kratkem pogovoru. Aplikacija poda tudi modne
                  nasvete; npr., pri sliki treh kravat jih najprej opiše, nato pa svetuje, katera bi se
                  podala h kateri moški obleki. Taka pomoč je lahko koristna tudi za osebe, ki
                  niso slepe ali slabovidne, toda na splošno težje sprejemajo odločitve. Kot pri
                  ostalih podobnih orodjih GUI pa so tudi tukaj etične dileme zaradi vnesenih
                  osebnih podatkov, tveganja zaradi nenatančnosti aplikacije (npr. aplikacija
                  lahko okno zazna kot vrata), uporabnik nima nadzora nad aplikacijo, ker je
                  ta odvisna od svojega kreatorja, spletne povezave in strojne opreme (npr.
                  pametni telefon) ipd. Vsekakor aplikacija ne more nadomestiti spremljevalca
                  oz. človeške interakcije, ki jo te osebe potrebujejo. Za nadaljnji razvoj GUI na
                  tem področju Bendel (2024) predlaga, da se še v večji meri vključijo slepe in
                  slabovidne osebe, da bodo same izrazile svoje potrebe.
                    Rudaiba Adnin in Maitraye Das (2023) sta izvedli intervju z 19 slepimi ose-
                  bami, ki so v vsakdanjem življenju uporabljale ChatGPT, Be My Eyes, Copilot,


                  250
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255