Page 249 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 249

Možnosti uporabe generativne umetne inteligence pri otrocih s posebnimi potrebami

               Dorit Hadar Souval idr. (2024) ocenjujejo, da lahko GUI pomembno prispe-
             va k inkluziji in vključenosti oseb s kognitivnimi težavami v družbo, saj deluje
             kot »kognitivni partner«. Pomaga namreč, da se lahko znajdejo pri vsako-
             dnevnih opravilih, socialnih interakcijah in orientaciji v prostoru. Konkretno
             to pomeni, da lahko GUI ustvari urnike, pomaga pri finančnem načrtovanju,
             kreira opomnike ali priporočila za določene lokacije v mestu in vodi do žele-
             nega cilja. V pomoč je tudi v socialnih situacijah, saj lahko interpretira telesno
             govorico sogovorca, predlaga odzive na določena čustva drugih in nudi pod-
             poro pri reševanju problemov. Velikega pomena je tudi GUI, ki tem osebam
             omogoča lažje razumevanje samega sebe; to so orodja GUI, ki so namenjena
             analizi in refleksiji lastnih čustev ter doživljanj. Raziskovalci (Souval idr., 2024)
             ugotavljajo, da osebe s težavami na kognitivnem področju z uporabo GUI
             lahko dosežejo socialno vključenost in osebno zadovoljstvo, ki ga sicer ne
             bi mogle doseči, saj bi bile odvisne od dosegljivosti fizične podpore. To pa se
             kaže v njihovi večji enakopravnosti in samostojnosti. Pri razvoju miselnosti,
             da se tem osebam v večji meri omogoči uporaba GUI, pa sta potrebna in-
             terdisciplinarno sodelovanje različnih strok in previdnost v etičnem smislu.
             Pomembna in zaželena je tudi aktivna udeležba teh oseb samih, da lahko
             izrazijo mnenje, kje vidijo koristi in tveganja, oz. podajo povratne informaci-
             je o uporabi določenega orodja GUI. Tehnološke rešitve zanje naj bodo torej
             pripravljene z njihovo soudeležbo, saj bodo le tako zares učinkovite.
               Banerjee idr. (2024) menijo, da je GUI na področju duševnega zdravja zani-
             miva z vidika diagnosticiranja in obravnave, medtem ko še ni aktualna v smeri
             tehnoloških rešitev, prav tako pa še ni dovolj napotkov, kako bi jo sistematič-
             no poučevali. Po pregledu aktualne literature ocenjujejo, da je GUI odličen
             pripomoček za sledenje počutju, lahko daje tudi opomnike, ponudi sprošču-
             joče aktivnosti ipd. glede na potrebe posameznika z duševnimi težavami. Je
             na razpolago, kadar psihiatra ali psihoterapevta ni, in je zato dobra podpora
             še posebej v primeru težjih vprašanj, kot je npr. misel na samomor. Nekatera
             orodja GUI ponujajo postopek pogovora, ki posameznika vodi skozi kogni-
             tivno vedenjsko terapijo, zato bi veljalo razmišljati v smeri, kako kombinirati
             vodenje strokovnjaka in kot pripomoček dodati GUI. Kot prejšnji avtorji pa
             tudi ti navajajo določene previdnosti, saj GUI lahko odgovarja s prikrito pri-
             stranskostjo (npr. diskriminacija glede na spol, raso, starost ali drugo), lahko
             pa pride tudi do kibernetskih napadov.
               Tudi Rahman (2024) meni, da je pri uporabi GUI treba upoštevati, da je le-ta
             lahko pristranska, lahko »halucinira« (podaja hipotetične odgovore), sporna
             pa so tudi vprašanja o zasebnosti, saj pridobiva veliko količino naših podatkov.
             Ocenjuje, da je na področju duševnega zdravja kar nekaj podatkov o uporabi


                                                                           249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254