Page 259 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 259

Možnosti uporabe generativne umetne inteligence pri otrocih s posebnimi potrebami

               Analiza ugotovitev kaže, da podporo, ki jo daje GUI, sicer lahko raziskujemo
             po skupinah oseb s PP in da so določena orodja specifična glede na primanj-
             kljaj, medtem ko so druga manj specifična in bi bila lahko uporabljena pri več
             skupinah oseb s PP.
               Specifična orodja GUI so npr. za gluhe in naglušne, za slepe in slabovidne
             ter za osebe, ki so gibalno ovirane ali imajo govorno-jezikovno motnjo, med-
             tem ko lahko orodja GUI za osebe s primanjkljaji na posameznih področjih
             učenja koristijo tudi drugim, prav tako orodja GUI za osebe z avtizmom, za
             osebe s čustvenimi in vedenjskimi motnjami, za dolgotrajno bolne ter za ose-
             be z motnjo v duševnem razvoju. Popolne ločnice ne moremo določiti, saj gre
             za odvisnost od posameznikovih posebnih ali drugih potreb. Primanjkljaji pa
             se tudi sopojavljajo, kar pomeni, da oseba potrebuje več raznovrstnih orodij.
               Ključne ugotovitve kažejo, da orodja GUI nadgrajujejo orodja UI na splošno,
             saj ustvarjajo na osnovi že znanega in torej posamezniku ponudijo odgovore
             glede na njegove potrebe oz. prejšnje odgovore. Osebam s PP to zelo koristi,
             saj jim omogoča pomoč in podporo v obliki in času, ki jim najbolj ustrezata,
             kar posledično omogoča več samostojnosti, lažjo in hitrejšo dostopnost sto-
             ritev, večjo mero avtonomije, socialne vključenosti (npr. zaradi lažje komuni-
             kacije z drugimi, druženja), opolnomočenja (npr. boljše in lažje izgrajevanje
             močnih področij, dostop do učnih pripomočkov) ipd. Uporabnike pa skrbi,
             kako se bodo varovali osebni podatki, ki jih vnašajo v sistem, in ali so odgo-
             vori dovolj natančni. Če namreč orodje GUI slepi osebi pove, da so pred njo
             vrata namesto okno, je to zelo nevarno. Posamezniki se torej ne morejo po-
             polnoma zanesti na odgovore GUI in se morajo tega zelo zavedati. Vprašljivi
             so tudi pristranskost orodja, etika uporabe, kibernetska varnost na splošno,
             dostopnost teh orodij ipd.

             Sklep in smernice
             Sklenemo, da obstajajo možnosti uporabe orodij GUI za otroke s PP, vendar
             je ugotovitve treba ustrezno aplicirati na vzgojno-izobraževalno polje. Zaradi
             opisanih tveganj podajamo smernico, da se orodja GUI izdela čim kakovost-
             neje in skupaj z osebami s PP, saj jim bodo le tako ustrezno prilagojena. Ka-
             kovost orodja določajo merila natančnosti, zanesljivosti, varne uporabe in
             dostopnosti. Uporaba orodij mora biti vedno le v podporo in ne more na-
             domestiti svetovalca, terapevta, učitelja ipd. Predlagamo, da se na vzgojno-
             -izobraževalnem polju določijo pravila, v katerih primerih in kako naj otroci
             in mladi uporabljajo GUI, da se izkažejo pričakovani cilji in koristi uporabe.
             Strokovni delavci naj bodo dovolj usposobljeni za uporabo GUI in naj imajo
             dovolj opreme, ki jim to uporabo tudi omogoča.


                                                                           259
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264