Page 252 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 252

Darja Plavčak

                  va za komunikacijo. Brez razvoja fonološkega zavedanja se ti otroci pogosto
                  umaknejo v socialno izolacijo, imajo pa tudi učne težave. Dostopna pomoč,
                  ki jo lahko omogoča GUI, je izrednega pomena, saj je logopedskih storitev
                  premalo, tiste, ki so na voljo, pa so zelo drage. Avtorica (Qin, 2024) je opisala
                  prototip GUI, ki je staršem ali skrbnikom pomagal, da so pridobili t. i. učne
                  kartice, specifično določene za potrebe njihovega otroka, s pomočjo katerih
                  so vadili fonološko zavedanje. Tovrstno orodje je na privlačen način ponudilo
                  navodila za izvedbo določenih vaj in je kot prototip dostopno na spletnem
                  naslovu https://sites.google.com/view/helen-slp. V prihodnosti ga bodo še
                  nadgrajevali v smeri, da bi omogočalo čim bolj personalizirane odgovore.
                    Keren Mitsue Ramírez Vergara idr. (2024) predstavljajo GUI za digitalno pri-
                  povedovanje zgodb, namenjeno latinskoameriškim otrokom, starim od štiri
                  do šest let. Sistem je bil preizkušen glede funkcionalnosti, raznovrstnosti vse-
                  bin, časa ustvarjanja zgodb in kakovosti glasovnih modelov, vključno z into-
                  nacijo, s hitrostjo in pravilnostjo izgovorjave. Rezultati so pokazali visoko ra-
                  znovrstnost zgodb ter intuitivnost uporabe, čeprav so bile pri vseh glasovnih
                  modelih zaznane manjše napake v izgovorjavi. Avtorji (Ramírez Vergara idr.,
                  2024) poudarjajo, da so bile vse zgodbe primerne za otroke in da spodbujajo
                  njihovo socialno vključevanje.
                    Yao Du in Felix Juefei-Xu (2024) prikazujeta, kako bi lahko GUI uporabili pri
                  govorno-jezikovni terapiji. ChatGPT bi lahko kot pogovorni robot ustvarjal te-
                  rapevtska gradiva in simuliral komunikacijo. Določena generativna orodja bi
                  lahko omogočila ustvarjanje novih, prilagojenih gradiv za posamezne vaje v
                  terapiji. Izzivi so podobni, kot navajajo drugi avtorji, in sicer glede zasebnosti
                  podatkov, pristranskosti in natančnosti.

                  Gibalno ovirani otroci
                  Stephanie Alston (2023) meni, da je lahko GUI koristna za vse osebe s PP, saj
                  za vsakega ustvarja tisto, kar potrebuje, npr. besedilo, videoposnetek, navo-
                  dila, slike, govor ipd. V primeru gibalno oviranih oseb lahko GUI deluje kot
                  prilagojena proteza, oblikovana glede na individualne potrebe uporabnika.
                  Sama proteza torej deluje kot robot, ki razume potrebe posameznika in mu
                  prilagodi gibanje. Nekatera orodja GUI lahko celo upravljajo s tehnološkimi
                  napravami, saj interpretirajo signale, ki jih dajejo uporabnikovi možgani (npr.
                  BrainGate).
                    Tudi Poly Rani Ghosh idr. (2024) menijo, da lahko GUI namesto gibalno ovi-
                  ranih oseb preko tehnologije prepoznavanja možganskih valov nadzoruje
                  protetične in druge podporne pripomočke. Zaradi edinstvene in kompleksne
                  situacije vsakega posameznika pa je to zelo zahtevna naloga, čeprav se lahko


                  252
   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256   257