Page 255 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 255
Možnosti uporabe generativne umetne inteligence pri otrocih s posebnimi potrebami
tudi GUI. Denimo, klepetalni robot je eden takih, ki je že znan, nato pa
so tudi orodja za analizo čustev. Otroci so se ob takih orodjih dobro po-
čutili ter razvijali empatijo in angažirano sodelovanje. Pridobili so tudi
osebno podporo. Usmeritev za prakso je, da bi morala biti taka tehno-
loška rešitev multidisciplinarno zasnovana in raziskana v longitudinalni
raziskavi.
Krishnan Kavitha idr. (2024) menijo, da je čustvena in vedenjska podpora
posebej pomembna za pripadnike generacije Z, ki preživijo veliko časa pred
zasloni. Pri njihovem eksperimentu je uporaba GUI izboljšala dobro počutje,
ampak je skrb glede osebnih podatkov in varnosti ostala. Vsekakor se je izka-
zalo, da so bili klepetalni roboti, kot je ChatGPT, dobro pripravljeni, da otroka
poslušajo in podajo pozitivne rešitve.
Tudi Sezgin in McKay (2024) menita, da lahko z GUI ustvarjene slike poma-
gajo, da se oseba nauči določenih socialnih odzivov; vendar je v tem primeru
ustvarjanje slik lažje in hitrejše, kot bi bilo, če bi jih izbral strokovnjak. Tvegan-
ja za pristranskost in nenatančnost ter etiko pa ostajajo še aktualna in jih je
treba zamejiti z regulativi.
Analiza ugotovitev
Da bi odgovorili na raziskovalno vprašanje, pridobljeno literaturo analiziramo
v obliki preglednice. Sklepe avtorjev najprej predstavljamo na področju nji-
hovih ključnih ugotovitev, nato pa iz tega izpeljemo še specifičnejše sklepe,
kaj so koristi in tveganja uporabe GUI za določeno skupino oseb s PP. Sklepi
temeljijo na osnovi poiskanih raziskav, kjer so uporabniki določena orodja
GUI že preizkusili in tako opozorili, kaj so s tem pridobili (koristi) in v čem so
bile nevarnosti (tveganja).
Rezultati oz. interpretacija ugotovitev
Ugotavljamo, da na področju oseb s PP sicer obstajajo možnosti uporabe
GUI, vendar z določeno mero previdnosti in celo tveganj. Aktualni avtorji nas
usmerjajo v razmišljanje, da je najkoristneje in najpraktičneje, če orodja GUI
pomagajo na tistih življenjskih področjih, ki jih določen primanjkljaj, motnja
ali ovira najbolj prikrajša. V tem smislu orodja pridobijo podporno vlogo, v
smislu nadomeščanja fizičnega somišljenika, svetovalca, asistenta ali celo do-
ločenega specialista. Generiranje oz. ustvarjanje potrebnih informacij ali pri-
lagoditev na osnovi prejšnjih vzorcev izkazanih potreb nakazuje zmožnosti
GUI, da personalizira odgovor in je v tem smislu podobna človeškemu odzivu.
Tveganja se porajajo takrat, ko je potreba po natančnosti večja in se lahko
nenatančni odgovori spremenijo v nevarnosti za osebo.
255