Page 247 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 247
Možnosti uporabe generativne umetne
inteligence pri otrocih s posebnimi
potrebami
Darja Plavčak
Univerza v Mariboru
darja.plavcak@um.si
Članek po posameznih skupinah otrok s posebnimi potrebami (PP) predsta-
vlja primere področij, kjer je generativna umetna inteligenca (GUI) lahko zanje
koristna v smislu napredka in razvoja. Ker je tematika v Sloveniji še relativno
neraziskana, smo se oprli na primere tujih avtorjev, ki opisujejo potencial upo-
rabe GUI za premagovanje primanjkljajev ali ovir pri osebah s PP različnih sta-
rosti in v raznovrstnih socialnih kontekstih. GUI jim lahko pomaga predvsem
na področjih, ki so zanje še posebej zahtevna; npr. ustvarja urnike, predlaga
aktivnosti za boljše počutje, podaja modne nasvete, pretvarja besedilo ali go-
vor v znakovni jezik in obratno, izboljšuje možnosti sodelovanja na digitalnih
platformah, ustvarja učne kartice za urjenje fonološkega zavedanja, simulira
komunikacijo. Osebe s PP lahko s pomočjo GUI izboljšajo svojo samostojnost,
socialno vključenost, avtonomijo, enakopravnost in bolje izkoristijo svoja moč-
na področja. Pri tem obstajajo določena tveganja uporabe, saj so lahko orodja
GUI pristranska, nezadostno natančna ali nezanesljiva; vprašljiva je tudi zaseb-
nost in varnost vnesenih podatkov. Prispevek z obravnavo koristi in tveganj
uporabe GUI pri osebah s PP daje razmisleke o tem, kam usmeriti tehnološke
in vzgojno-izobraževalne rešitve, da bi jim lahko bila v prihodnosti GUI v čim
učinkovitejšo podporo.
Ključne besede: otroci s posebnimi potrebami, generativna umetna inteligen-
ca, premagovanje primanjkljajev, ovir ali motenj, koristi in tveganja pri uporabi
orodij generativne umetne inteligence
© 2025 Darja Plavčak
https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.11
Uvod
V članku smo si zastavili raziskovalno vprašanje: Katere možnosti uporabe
generativne umetne inteligence (GUI) imajo otroci s PP v različnih socialnih
kontekstih, ki bi jih bilo moč prenesti na področje vzgoje in izobraževanja?
Vprašanje si zastavljamo, da tudi za otroke z več izzivi izpostavimo možnosti
uporabe GUI v različnih socialnih kontekstih in da zanje poiščemo možne teh-
nološke ter vzgojno-izobraževalne rešitve. V ta namen bomo naredili pregled
literature na tem področju, jo analizirali in podali sintezo ugotovitev, ki jo je
Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.