Page 247 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 247

Možnosti uporabe generativne umetne

                  inteligence pri otrocih s posebnimi
                  potrebami


                  Darja Plavčak
                  Univerza v Mariboru
                  darja.plavcak@um.si

                  Članek po posameznih skupinah otrok s posebnimi potrebami (PP) predsta-
                  vlja primere področij, kjer je generativna umetna inteligenca (GUI) lahko zanje
                  koristna v smislu napredka in razvoja. Ker je tematika v Sloveniji še relativno
                  neraziskana, smo se oprli na primere tujih avtorjev, ki opisujejo potencial upo-
                  rabe GUI za premagovanje primanjkljajev ali ovir pri osebah s PP različnih sta-
                  rosti in v raznovrstnih socialnih kontekstih. GUI jim lahko pomaga predvsem
                  na področjih, ki so zanje še posebej zahtevna; npr. ustvarja urnike, predlaga
                  aktivnosti za boljše počutje, podaja modne nasvete, pretvarja besedilo ali go-
                  vor v znakovni jezik in obratno, izboljšuje možnosti sodelovanja na digitalnih
                  platformah, ustvarja učne kartice za urjenje fonološkega zavedanja, simulira
                  komunikacijo. Osebe s PP lahko s pomočjo GUI izboljšajo svojo samostojnost,
                  socialno vključenost, avtonomijo, enakopravnost in bolje izkoristijo svoja moč-
                  na področja. Pri tem obstajajo določena tveganja uporabe, saj so lahko orodja
                  GUI pristranska, nezadostno natančna ali nezanesljiva; vprašljiva je tudi zaseb-
                  nost in varnost vnesenih podatkov. Prispevek z obravnavo koristi in tveganj
                  uporabe GUI pri osebah s PP daje razmisleke o tem, kam usmeriti tehnološke
                  in vzgojno-izobraževalne rešitve, da bi jim lahko bila v prihodnosti GUI v čim
                  učinkovitejšo podporo.
                  Ključne besede: otroci s posebnimi potrebami, generativna umetna inteligen-
                  ca, premagovanje primanjkljajev, ovir ali motenj, koristi in tveganja pri uporabi
                  orodij generativne umetne inteligence

                          © 2025 Darja Plavčak
                  https://doi.org/10.26493/978-961-293-431-6.11


             Uvod
             V članku smo si zastavili raziskovalno vprašanje: Katere možnosti uporabe
             generativne umetne inteligence (GUI) imajo otroci s PP v različnih socialnih
             kontekstih, ki bi jih bilo moč prenesti na področje vzgoje in izobraževanja?
             Vprašanje si zastavljamo, da tudi za otroke z več izzivi izpostavimo možnosti
             uporabe GUI v različnih socialnih kontekstih in da zanje poiščemo možne teh-
             nološke ter vzgojno-izobraževalne rešitve. V ta namen bomo naredili pregled
             literature na tem področju, jo analizirali in podali sintezo ugotovitev, ki jo je


                  Flogie, A., in Čotar Konrad, S. (ur.). 2025. Izobraževanje v dobi generativne umetne
                  inteligence: mednarodne smernice in raziskave. Založba Univerze na Primorskem.
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252