Page 248 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 248

Darja Plavčak

                  možno aplicirati na vzgojno-izobraževalno področje. Pričakujemo, da bomo
                  GUI zasledili kot eno pomembnih možnih podpor za otroke s PP za premago-
                  vanje njihovih primanjkljajev, ovir ali motenj.
                    Ker je tematika v Sloveniji še relativno neraziskana, se obračamo na tuje
                  avtorje in njihove ugotovitve razporedimo glede na aktualno opredelitev
                  skupin otrok s PP v Sloveniji. Po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi
                  potrebami (2011, 2. člen) so otroci s PP opredeljeni kot otroci z motnjami v
                  duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci oz. otroci z okvaro vidne funk-
                  cije, gluhi in naglušni otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno
                  ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih
                  področjih učenja, otroci z avtističnimi motnjami ter otroci s čustvenimi in ve-
                  denjskimi motnjami. Za vsako od omenjenih devetih skupin si zadamo cilj, da
                  izpostavimo tri vire aktualnih raziskav, ki nas lahko usmerijo k odgovoru na
                  raziskovalno vprašanje.


                  Pregled literature
                  V brskalnikih literature zadetki raziskav kažejo, da avtorji otrok s PP ne pove-
                  zujejo z GUI, temveč v večji meri le z umetno inteligenco (UI) na splošno. Kljub
                  temu poiščemo manj zastopano, a aktualno literaturo glede na naše razisko-
                  valno vprašanje o uporabi GUI pri osebah s PP v različnih socialnih kontek-
                  stih. Tako bomo lahko interpretirali in sklepali, kako bi bilo možno otroke s
                  PP pripraviti na uporabo GUI, ki bi jim kasneje v življenju koristila. Za iskanje
                  uporabimo univerzitetni iskalnik, ki omogoča dostop do različnih znanstve-
                  nih baz podatkov, npr. ACM Digital Library, EmanResearch Publishing, Open
                  Access Repository, Springer Nature Link, JMIR Publications. Zaradi manjše
                  zas topanosti tovrstne literature so nam v pomoč tudi podporni brskalniki, kot
                  sta LinkedIn in Google Schoolar.
                    V prispevku ne namenjamo pozornosti značilnostim otrok s PP, vendar
                  bralce usmerjamo, da se z njimi po potrebi seznanijo v dokumentu Kriteriji
                  za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi
                  potrebami (Vovk-Ornik, 2015).

                  Otroci z motnjami v duševnem razvoju
                  V tem razdelku obravnavamo težave, motnje ali bolezni v duševnem zdravju,
                  saj menimo, da tehnološke rešitve v tem smislu lahko koristijo tudi otrokom
                  z motnjami v duševnem razvoju. Naslov ohranjamo, saj želimo bralce usme-
                  riti k razmišljanju, kako opisano aplicirati na udeležene otroke v vzgoji in izo-
                  braževanju, ki bodo opredeljeni po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi
                  potrebami (2011).


                  248
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253