Page 248 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 248
Darja Plavčak
možno aplicirati na vzgojno-izobraževalno področje. Pričakujemo, da bomo
GUI zasledili kot eno pomembnih možnih podpor za otroke s PP za premago-
vanje njihovih primanjkljajev, ovir ali motenj.
Ker je tematika v Sloveniji še relativno neraziskana, se obračamo na tuje
avtorje in njihove ugotovitve razporedimo glede na aktualno opredelitev
skupin otrok s PP v Sloveniji. Po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi
potrebami (2011, 2. člen) so otroci s PP opredeljeni kot otroci z motnjami v
duševnem razvoju, slepi in slabovidni otroci oz. otroci z okvaro vidne funk-
cije, gluhi in naglušni otroci, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno
ovirani otroci, dolgotrajno bolni otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih
področjih učenja, otroci z avtističnimi motnjami ter otroci s čustvenimi in ve-
denjskimi motnjami. Za vsako od omenjenih devetih skupin si zadamo cilj, da
izpostavimo tri vire aktualnih raziskav, ki nas lahko usmerijo k odgovoru na
raziskovalno vprašanje.
Pregled literature
V brskalnikih literature zadetki raziskav kažejo, da avtorji otrok s PP ne pove-
zujejo z GUI, temveč v večji meri le z umetno inteligenco (UI) na splošno. Kljub
temu poiščemo manj zastopano, a aktualno literaturo glede na naše razisko-
valno vprašanje o uporabi GUI pri osebah s PP v različnih socialnih kontek-
stih. Tako bomo lahko interpretirali in sklepali, kako bi bilo možno otroke s
PP pripraviti na uporabo GUI, ki bi jim kasneje v življenju koristila. Za iskanje
uporabimo univerzitetni iskalnik, ki omogoča dostop do različnih znanstve-
nih baz podatkov, npr. ACM Digital Library, EmanResearch Publishing, Open
Access Repository, Springer Nature Link, JMIR Publications. Zaradi manjše
zas topanosti tovrstne literature so nam v pomoč tudi podporni brskalniki, kot
sta LinkedIn in Google Schoolar.
V prispevku ne namenjamo pozornosti značilnostim otrok s PP, vendar
bralce usmerjamo, da se z njimi po potrebi seznanijo v dokumentu Kriteriji
za opredelitev vrste in stopnje primanjkljajev, ovir oz. motenj otrok s posebnimi
potrebami (Vovk-Ornik, 2015).
Otroci z motnjami v duševnem razvoju
V tem razdelku obravnavamo težave, motnje ali bolezni v duševnem zdravju,
saj menimo, da tehnološke rešitve v tem smislu lahko koristijo tudi otrokom
z motnjami v duševnem razvoju. Naslov ohranjamo, saj želimo bralce usme-
riti k razmišljanju, kako opisano aplicirati na udeležene otroke v vzgoji in izo-
braževanju, ki bodo opredeljeni po Zakonu o usmerjanju otrok s posebnimi
potrebami (2011).
248