Page 19 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 19
Uvod
hodnost zahteva, da se vloge posameznikov preučijo in na novo opredelijo,
saj je nekatera dela, ki so jih prej opravljali ljudje, mogoče dodeliti UI. Vendar
pa obstaja tveganje, da bo šla učinkovitost predaleč. Potencial za agentsko
prihodnost, v kateri UI komunicira v kodi in ne v naravnem jeziku, bi lahko
povzročila marginalizacijo ljudi, kar bi pomenilo katastrofalno tveganje. Ta hi-
potetični scenarij poudarja potrebo po institucionalnem sodelovanju za raz-
voj UI, osredotočene na človeka, ki omejuje agentske sisteme. Zagotovo pa
bo eksistenca ljudi v sodobnem svetu podvržena velikim spremembam; tako
kot bomo morali poiskati mesto in vlogo GUI v sodobni družbi, bomo morali
tudi na novo redefinirati vlogo človeka v njej (Aberšek, 2024).
Zdaj živimo v svetu, kjer je GUI povsod okrog nas. To pomeni, da je strokov-
no znanje o kateri koli temi, kadar koli, na kateri koli napravi, za vsakogar, ki
ima dostop do ekosistema UI, vedno dostopno le »en klik stran«. GUI je zdaj
integrirana v večino orodij, platform in naprav, ki jih uporabljamo in vidimo,
ko se ozremo naokrog. Tehnologija se še naprej izboljšuje, raznolikost mode-
lov še naprej raste, hkrati pa se hitro nadaljuje integracija GUI v druga orodja
spleta 4.0, kot so humanoidni roboti. Jasno je, da so raznolikost modelov GUI
ali v prihodnosti celo umetna splošna inteligenca (USI), multimodalnost (delo
v smeri svetovnega modela) in integracija (v programsko in strojno opremo)
ključne teme za učitelje. GUI, industrija 4.0 oz. družba 5.0, je digitalno mrežo
orodij spleta 2.0 preoblikovala v ekosistem, poln več inteligenc in prisotnosti
v obliki avatarjev, chatbotov in robotov. To je bistvena razlika od digitalne
dobe (peti val (1990–2020)): ekosistem UI je namesto skladišča orodij kiber-
netski svet, kjer je UI stalno prisotna in jo z njo mogoče soustvarjati znanje.
Zato moramo k vključevanju GUI pristopiti drugače kot k digitalni tehnologiji
v preteklosti, predvsem zato, ker ekosistem UI ne izboljšuje le tradicionalnega
izobraževanja, temveč nam omogoča, da ustvarimo nekaj povsem novega. In
to, ali to želimo ali ne, sploh ni več vprašanje. Obdobje šoka, frustracije in depre-
sije je že zdavnaj za nami.
Ui in izobraževanje
Učenje je veliko več kot le potek dela, ki ga je treba narediti učinkovitejšega.
To je potovanje v ustvarjanje smisla in odkrivanje, ki ga zaznamujejo trenutki
čudenja in naključja. Je kognitiven in afektiven proces. Generativno učenje
torej ni odvisno le od tega, kako so informacije predstavljene učencem (tj.
metod poučevanja), ampak tudi od tega, kako jih učenci poskušajo osmisliti
(tj. učne strategije ali učne dejavnosti za spodbujanje tega smisla). Ta proces je
ključnega pomena: generativno učenje je tudi aktivno učenje, ki ga navdihu-
je konstruktivizem, saj od učencev zahteva, da se ukvarjajo z znanjem v obliki
19