Page 15 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 15
Uvod
1. sooblikovanje učne izkušnje v sodelovanju z GUI;
2. soizvajanje učnih dejavnosti in ocenjevanja v sodelovanju z GUI;
3. ocenjevanje učenja kot procesa v sodelovanju z GUI.
Generativizem uveljavljene digitalne okvire uporablja kot temelj, ki zago-
tavlja metodološki pristop, ki ga potrebujemo za oblikovanje procesa učenja
v in za učna okolja, ki jih podpira GUI. To bo imelo pomembne posledice za
širjenje znanja, saj bo način poučevanja tesno prepleten z vsebinami, s tem,
kaj poučujemo. Učitelji morajo učence pripraviti na prihodnost, v kateri so
ustvarjanje, raziskovanje in kreiranje strokovnega znanja na področju sode-
lovanja med človekom ter UI izjemno pomembni. Z več inteligencami kot viri
strokovnega znanja se odmikamo od vloge samostojnega učitelja kot nosil-
ca vsebinskega znanja k modelu vodnika, usmerjevalca in tvorca ustvarjalnih
učnih okolij. Zasnova učenja mora odražati to spreminjajočo se vlogo učite-
lja od nosilca vsebinskega znanja do tistega, ki spodbuja proces konstruira-
nja znanja, tako pri ljudeh (učencih) kot tudi pri učnih okoljih (UI). Ta vloga
bo verjetno postala bolj dorečena, ko bomo prilagodili izobraževanje temu
sodelovanju, ko bomo iz eksperimentalne faze stopili v fazo odločanja (po
sliki 1), saj mora biti temeljni cilj izobraževanja učeče se pripraviti na svet,
v katerem bodo živeli. Učenci morajo biti sposobni delati z GUI, ne le kot z
orodjem za učinkovitost na delovnem mestu, temveč kot s sredstvom za raz-
iskovanje in ustvarjanje znanja tako na svojem študijskem področju kot tudi
v vsakodnevnem življenju. Ob tem se nam lahko zastavi vrsta vprašanj, npr.:
− Kako lahko oblikujemo izobraževalne izkušnje, ki spodbujajo kritično
ustvarjanje smisla, ki je potreben pri delu s to nastajajočo in še vedno
globoko pomanjkljivo tehnologijo?
− Kako izkoristiti generativne in družbene privilegije GUI, hkrati pa še
vedno vcepiti temeljne družbene vrednote ob veščinah kritičnega raz-
mišljanja, kreativnosti in raziskovanja?
Ena od potencialnih možnosti bi lahko bil tudi okvir digitalnega oblikovan-
ja, ki je popolnoma primeren za generativne in družbene dostopnosti GUI.
Digitalno oblikovanje se v tem kontekstu nanaša na posnetke, ustvarjene za
uporabo v katerem koli digitalnem mediju, vključno z računalniki, s telefoni
in tabličnimi računalniki. V širšem pomenu pa termin digitalno oblikovanje
izdelkov zajema oblikovanje digitalnih izdelkov ali storitev kot celote, vključ-
no z ne le uporabniškim vmesnikom in uporabniško izkušnjo, temveč tudi s
splošno strategijo, funkcionalnostjo in z značilnostmi izdelka.
15