Page 14 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 14
Boris Aberšek
vanje učečih se skupnosti ter spodbudnih učnih okolij. Konektivizem je zato
postavil temel je za pristope, ki jih lahko poimenujemo tudi izobraževanje 4.0,
izobraževanje, ki ga omogoča UI. Leta 1966 si je Patrick Suppes, pionir raču-
nalniškega učenja, zamislil prihodnost, v kateri bodo učenci imeli dostop do
ogromnih količin znanja ob pomoči računalniških mentorjev. Napovedal je,
da bodo milijoni šolarjev imeli dostop do tega, kar je sin Filipa Makedonske-
ga Aleksander užival kot kraljevo pravico: osebnih storitev učitelja, ki je tako
dobro obveščen in odziven kot Aristotel (Suppes, 1966). Kdaj, kako in ali bo
to v bližnji prihodnosti za celotno populacijo sploh možno, pa je naslednje
temeljno vprašanje, na katero bo stroka poskušala poiskati odgovor v nas-
lednjih letih.
Generativizem
Danes je vse jasneje, da bo prihodnost izobraževanja opredeljena tudi s so-
delovanjem z GUI na vseh področjih in da bo moralo priti do intenzivnega
sodelovanja med obema vrstama inteligence, človeške in umetne, za ustvar-
janje nekega novega družbenega reda, vključno z izobraževanjem (Pratsch-
ke, 2024). GUI je pripravljena spremeniti prakso na vseh področjih. Ko se
praksa spremeni in GUI postane del procesa raziskovanja ter odkrivanja, bo
preoblikovala tudi naše družbo z izobraževanjem na čelu. Toda kaj to pomeni
v praksi? Kako lahko sodelujemo z GUI pri oblikovanju učenja? Generativizem
opisuje simbiotski pristop k oblikovanju in zagotavljanju učenja v sodelovanju z
GUI. Temelji na načelu učenja kot procesa in na nekaterih najpomembnejših
ter najvplivnejših učnih teorijah in pristopih našega časa:
− konstruktivizmu, ki poudarja potrebo po aktivnem učenju za konstrui-
ranje pomena;
− konektivizemu, ki poudarja vlogo digitalnega omrežja, v katerem so
učenci aktivni akterji pri tem učenju;
− socialnem učenju, ki poudarja pomen skupnosti in sodelovanja;
− izkustvenem učenju, ki poudarja vlogo učenja z delom in razmišljanjem
o tej izkušnji;
− generativnem učenju, ki učenje predstavlja kot proces ustvarjanja smis-
la z uporabo shem.
Sooblikovanje in izvajanje procesa izobraževanja z GUI je opredeljujoča
značilnost generativizma kot prakse, pri čemer se znanje ustvarja ob delu v
sodelovanju z GUI, z učnimi dejavnostmi, ki jih GUI sooblikuje, lajša in ocenju-
je. Generativizem lahko povzamemo kot:
14