Page 14 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 14

Boris Aberšek

                  vanje učečih se skupnosti ter spodbudnih učnih okolij. Konektivizem je zato
                  postavil temel je za pristope, ki jih lahko poimenujemo tudi izobraževanje 4.0,
                  izobraževanje, ki ga omogoča UI. Leta 1966 si je Patrick Suppes, pionir raču-
                  nalniškega učenja, zamislil prihodnost, v kateri bodo učenci imeli dostop do
                  ogromnih količin znanja ob pomoči računalniških mentorjev. Napovedal je,
                  da bodo milijoni šolarjev imeli dostop do tega, kar je sin Filipa Makedonske-
                  ga Aleksander užival kot kraljevo pravico: osebnih storitev učitelja, ki je tako
                  dobro obveščen in odziven kot Aristotel (Suppes, 1966). Kdaj, kako in ali bo
                  to v bližnji prihodnosti za celotno populacijo sploh možno, pa je naslednje
                  temeljno vprašanje, na katero bo stroka poskušala poiskati odgovor v nas-
                  lednjih letih.


                  Generativizem
                  Danes je vse jasneje, da bo prihodnost izobraževanja opredeljena tudi s so-
                  delovanjem z GUI na vseh področjih in da bo moralo priti do intenzivnega
                  sodelovanja med obema vrstama inteligence, človeške in umetne, za ustvar-
                  janje nekega novega družbenega reda, vključno z izobraževanjem (Pratsch-
                  ke, 2024). GUI je pripravljena spremeniti prakso na vseh področjih. Ko se
                  praksa spremeni in GUI postane del procesa raziskovanja ter odkrivanja, bo
                  preoblikovala tudi naše družbo z izobraževanjem na čelu. Toda kaj to pomeni
                  v praksi? Kako lahko sodelujemo z GUI pri oblikovanju učenja? Generativizem
                  opisuje simbiotski pristop k oblikovanju in zagotavljanju učenja v sodelovanju z
                  GUI. Temelji na načelu učenja kot procesa in na nekaterih najpomembnejših
                  ter najvplivnejših učnih teorijah in pristopih našega časa:


                        − konstruktivizmu, ki poudarja potrebo po aktivnem učenju za konstrui-
                       ranje pomena;
                        − konektivizemu, ki poudarja vlogo digitalnega omrežja, v katerem so
                       učenci aktivni akterji pri tem učenju;
                        − socialnem učenju, ki poudarja pomen skupnosti in sodelovanja;
                        − izkustvenem učenju, ki poudarja vlogo učenja z delom in razmišljanjem
                       o tej izkušnji;
                        − generativnem učenju, ki učenje predstavlja kot proces ustvarjanja smis-
                       la z uporabo shem.

                    Sooblikovanje in izvajanje procesa izobraževanja z GUI je opredeljujoča
                  značilnost generativizma kot prakse, pri čemer se znanje ustvarja ob delu v
                  sodelovanju z GUI, z učnimi dejavnostmi, ki jih GUI sooblikuje, lajša in ocenju-
                  je. Generativizem lahko povzamemo kot:


                  14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19