Page 16 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 16

Boris Aberšek

                  Generativno učenje
                  Študentje, ki delajo z GUI, morajo razviti sposobnost razumevanja, kaj in kako
                  GUI ustvarja, in to integrirati v širši kontekst svojega znanja, pri čemer mora-
                  jo GUI videti kot pomočnika, s katerim morajo sodelovati s položaja kritične
                  distance in ob tem razvijati kritično mišljenje ter kritično presojo (Pratschke,
                  2024). To učenje mora biti osredotočeno na človeka, vendar ob pomoči GUI.
                  Digitalne prakse združujejo pogled konektivizma na študente kot agente v
                  digitalnem omrežju, z njihovo osredotočenostjo na konstruktivizem (znanje
                  si mora vsak ustvariti sam) in na aktivno učenje, kjer pa mora biti proces sam
                  po sebi socialen in odvisen od interakcije z drugimi v omrežju, torej sodelo-
                  valen. Ponovno si lahko zastavimo temeljna vprašanja, ki nas bodo pripeljala
                  do odgovorov:

                        − Kako lahko oblikujemo učenje, ki spodbuja učence, da sodelujejo z GUI
                       v takem aktivnem in družbenem procesu ustvarjanja smisla?
                        − Kako lahko presežemo zgodnjo fazo eksperimentiranja in produktivno
                       uporabljamo GUI za razvoj kritičnega in razvijajočega se strokovnega
                       znanja?

                    Za odgovore na ta vprašanja lahko izbiramo med številnimi okviri za
                  oblikovanje poučevanja/učenja, kot je npr. model ADDIE (iz. angl. Analyze,
                  Design, Develop, Implement, and Evaluate), razvit na državni univerzi Flo-
                  rida leta 1975. Izpostavlja pet ključnih faz v oblikovanju poučevanja: ana-
                  lizo, oblikovanje, razvoj, izvajanje in vrednotenje, kar simbolično prikazuje
                  slika 2.
                    Obstaja pa tudi veliko drugih modelov oblikovanja, najbolj priljubljeni pa
                  so:


                        − Gagnejevih devet dogodkov poučevanja, kjer je učni proces organiziran
                       kot devetstopenjski proces;
                        − model zaporednega  približevanja (angl.  Segment Anything Model –
                       SAM), ki je bil razvit kot alternativa ADDIE;
                        − Merrillova prva načela poučevanja, ki definirajo univerzalna načela,
                       skupna vsem učinkovitim modelom oblikovanja (osredotočenost na
                       naloge, aktivacija, predstavitev, uporaba, integracija);
                        − model Dicka in Careyja, znan tudi kot model sistemskega pristopa, ki
                       predpostavlja, da vsi elementi učne izkušnje tvorijo medsebojno po-
                       vezan sistem (inštruktor, študenti, učna gradiva in dejavnosti, tehnike
                       poučevanja in učno okolje), ki opredeljuje rezultat.


                  16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21