Page 20 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 20
Boris Aberšek
gradiv (od učitelja, besedila ali rezultatov GUI) in da ta rezultat integrirajo v
oblikovanje lastnega znanja, tako da ga lahko nato uporabijo v drugem kon-
tekstu. Ta proces gradnje znanja, ki ga je Wittrock (1987) imenoval ustvarja-
nje smisla, je pri delu z GUI temeljnega pomena, saj naj bi spodbudil kritično
razmišljanje, preizpraševanje rezultatov in zavestno sodelovanje s procesom
ustvarjanja smisla.
Kljub vsemu pa je treba razmislek o učinkovitosti, ki nakazuje, da lahko
orodja GUI optimirajo učni proces, dopolniti z nekaterimi pomisleki. Raziska-
ve kažejo, da čeprav so pomočniki UI lahko privlačni, morda ne pomagajo
pri učenju in bi, nasprotno, kompetence učečih se lahko nazadovale ter ne
napredovale (Darvishi idr., 2024). V tem kontekstu je treba najprej omeniti
kognitivno lenobo,8 ki bo zagotovo sledila, ko bo UI delila prostor – tako fi-
zični kot virtualni – s sošolci (ljudmi). Ko pa bodo učitelji usvojili didaktične
kompetence v zvezi z uporabo UI, utemeljene na sodobni pedagogiki (gene-
rativizemu), bodo motnje v izobraževanju, ki so jih mnogi napovedali, veliko
manj verjetne.
GUI je še vedno nastajajoča tehnologija v zgodnjih fazah razvoja, kar po-
meni, da je treba z njo ravnati previdno. Ti temelji se lahko uporabijo kot
izhodišče za izgradnjo novega modela izobraževanja, ki je osredotočen na
človeka, vendar ga opredeljuje sodelovanje z GUI. Ponuja nam potencial, da
povečamo lastno inteligenco na doslej nepredstavljive načine, hkrati pa pre-
buja naše najgloblje strahove, da bi postali zastareli. Je edini obetavenprehod
v družbo 5.0, v superpametno družbo.
Posledice za izobraževanje bodo globoke. Učitelj ne bo več edini nosilec zna-
nja, pisna naloga kot dokaz o naučenem ni več izvedljiva in učilnica ni več sre-
dišče dejavnosti.
Zaključek
Medtem ko pogovor s stroji ni povsem nov, ima dejstvo, da lahko vsak nestro-
kovnjak zdaj govori neposredno z računalnikom, kot da bi govoril s človekom,
nekaj nepričakovanih rezultatov, ki nas prisilijo, da o delu s tehnologijo raz-
mišljamo na nov način. Od novembra 2022 lahko uporabniki po vsem svetu
neposredno komunicirajo s temi »nezemeljskimi« inteligencami, postavljajo
vprašanja in se pogovarjajo o vsaki temi pod soncem, ne da bi bilo potrebno
tehnično znanje ali usposabljanje. Govor in jezik pa sta sinonim za človeško
8 Kognitivna lenoba nas sili k temu, da se izognemo iskanju možnih rešitev (ostanemo na Kahne-
manovem intuitivnem sistemu 1 in ne vklopimo sistema 2, poglobljenega, statističnega načina
razmišljanja) in s tem zapremo vrata ustvarjalnosti. Povzroča blage kognitivne motnje, vključu-
je težave s spominom, z jezikom in s presojo.
20