Page 20 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 20

Boris Aberšek

                  gradiv (od učitelja, besedila ali rezultatov GUI) in da ta rezultat integrirajo v
                  oblikovanje lastnega znanja, tako da ga lahko nato uporabijo v drugem kon-
                  tekstu. Ta proces gradnje znanja, ki ga je Wittrock (1987) imenoval ustvarja-
                  nje smisla, je pri delu z GUI temeljnega pomena, saj naj bi spodbudil kritično
                  razmišljanje, preizpraševanje rezultatov in zavestno sodelovanje s procesom
                  ustvarjanja smisla.
                    Kljub vsemu pa je treba razmislek o učinkovitosti, ki nakazuje, da lahko
                  orodja GUI optimirajo učni proces, dopolniti z nekaterimi pomisleki. Raziska-
                  ve kažejo, da čeprav so pomočniki UI lahko privlačni, morda ne pomagajo
                  pri učenju in bi, nasprotno, kompetence učečih se lahko nazadovale ter ne
                  napredovale (Darvishi idr., 2024). V tem kontekstu je treba najprej omeniti
                  kognitivno lenobo,8 ki bo zagotovo sledila, ko bo UI delila prostor – tako fi-
                  zični kot virtualni – s sošolci (ljudmi). Ko pa bodo učitelji usvojili didaktične
                  kompetence v zvezi z uporabo UI, utemeljene na sodobni pedagogiki (gene-
                  rativizemu), bodo motnje v izobraževanju, ki so jih mnogi napovedali, veliko
                  manj verjetne.
                    GUI je še vedno nastajajoča tehnologija v zgodnjih fazah razvoja, kar po-
                  meni, da je treba z njo ravnati previdno. Ti temelji se lahko uporabijo kot
                  izhodišče za izgradnjo novega modela izobraževanja, ki je osredotočen na
                  človeka, vendar ga opredeljuje sodelovanje z GUI. Ponuja nam potencial, da
                  povečamo lastno inteligenco na doslej nepredstavljive načine, hkrati pa pre-
                  buja naše najgloblje strahove, da bi postali zastareli. Je edini obetavenprehod
                  v družbo 5.0, v superpametno družbo.
                    Posledice za izobraževanje bodo globoke. Učitelj ne bo več edini nosilec zna-
                  nja, pisna naloga kot dokaz o naučenem ni več izvedljiva in učilnica ni več sre-
                  dišče dejavnosti.

                  Zaključek
                  Medtem ko pogovor s stroji ni povsem nov, ima dejstvo, da lahko vsak nestro-
                  kovnjak zdaj govori neposredno z računalnikom, kot da bi govoril s človekom,
                  nekaj nepričakovanih rezultatov, ki nas prisilijo, da o delu s tehnologijo raz-
                  mišljamo na nov način. Od novembra 2022 lahko uporabniki po vsem svetu
                  neposredno komunicirajo s temi »nezemeljskimi« inteligencami, postavljajo
                  vprašanja in se pogovarjajo o vsaki temi pod soncem, ne da bi bilo potrebno
                  tehnično znanje ali usposabljanje. Govor in jezik pa sta sinonim za človeško

                 8  Kognitivna lenoba nas sili k temu, da se izognemo iskanju možnih rešitev (ostanemo na Kahne-
                  manovem intuitivnem sistemu 1 in ne vklopimo sistema 2, poglobljenega, statističnega načina
                  razmišljanja) in s tem zapremo vrata ustvarjalnosti. Povzroča blage kognitivne motnje, vključu-
                  je težave s spominom, z jezikom in s presojo.


                  20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25