Page 21 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 21

Uvod

             civilizacijo – pravzaprav je naša sposobnost jezikovnega izražanja in govora
             tista, ki nas ločuje od živali. Svoje zgodbe pripovedujemo v človeškem jeziku,
             v govorni zgodovini in jih zapisujemo v pisni zgodovini. GUI je močna prav
             zaradi svoje sposobnosti, da posnema ta naš najbolj izpopolnjen človeški
             izum (Bozkurt, 2023). Preboj na področju GUI je zato zabrisal meje med člo-
             vekom in strojem – ali, natančneje, naše dojemanje teh meja. V spominu na
             obdobje ELIZE:9 inženir Blake Lemoine je bil julija 2022 odpuščen iz Googla,
             potem ko je javno trdil, da je LaMDA (jezikovni model za dialoške aplikacije)
             podjetja dosegel zavest (Tiku, 2022).
               Učenje je generativna dejavnost in izobraževanje 4.0 ne sme pomeniti
             uporabe  tehnologije  za  krepitev  zastarelih  načinov  poučevanja  in  učenja.
             Inovacije, ki smo jih videli v digitalnem izobraževanju v zadnjih dveh deset-
             letjih, tvegajo, da bodo ogrožene, če bomo GUI uporabili za vrnitev k zasta-
             relim modelom izvajanja izobraževanja. GUI bi morala namesto povečanja
             avtomatizacije v izobraževanju omogočiti več interakcije, aktivnejše učenje
             in več personalizacije. Zato se morajo učitelji osredotočiti na oblikovanje
             aktivnega, sodelovalnega, konstruktivističnega in konektivističnega učenja,
             ki spodbuja ustvarjanje smisla in kritično vključenost, ne pa ustvarjanje
             vsebine. Pedagogika UI se pojavlja in jasno je, da je prihodnost izobraževanja
             v sooblikovanju z GUI. Mednarodne organizacije so začele ustvarjati okvire
             za vključevanje GUI (Miao in Holmes, 2023; Miao in Tawil, 2024), vendar je bilo
             zelo malo razprav o tem, kako to sooblikovanost dejansko vključiti v izobra-
             ževanje. Generativizem okvire iz digitalne dobe uporablja kot temelj za izgra-
             dnjo nečesa novega, kar ponuja pristop k oblikovanju in zagotavljanju učnih
             izkušenj, ki so družbene, sodelovalne, skupnostno usmerjene in osredotoče-
             ne na človeka/osredinjene na učenca.
               Ob koncu leta 2015 se je nevidno pričel šesti val, ki je kulminiral v letu 2022,
             ko je UI postala vidna tudi splošni populaciji uporabnikov. Vse do leta 2023
             smo več ali manj prešli začetne stopnje šoka, zanikanja, frustracije in depre-
             sije ter pričeli z eksperimentalno fazo (krivulja R-K po sliki 1). V Sloveniji smo
             pričel z eksperimentalno (krivulja R-K in šesta stopnja) fazo in razpisom pro-
             jektov, kot so

                   − DigCompPP,
                   − UTRINKI,

            9  ELIZA je zgodnji računalniški program za obdelavo naravnega jezika, ki ga je med letoma
             1964 in 1967 na Massachusetts Institute of Technology (MIT)  razvil Joseph Weizenbaum ter
             je ustvarjen za raziskovanje komunikacije med ljudmi in stroji. Za podrobnejšo razlago glej
             Aberšek (2014).


                                                                             21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26