Page 21 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 21
Uvod
civilizacijo – pravzaprav je naša sposobnost jezikovnega izražanja in govora
tista, ki nas ločuje od živali. Svoje zgodbe pripovedujemo v človeškem jeziku,
v govorni zgodovini in jih zapisujemo v pisni zgodovini. GUI je močna prav
zaradi svoje sposobnosti, da posnema ta naš najbolj izpopolnjen človeški
izum (Bozkurt, 2023). Preboj na področju GUI je zato zabrisal meje med člo-
vekom in strojem – ali, natančneje, naše dojemanje teh meja. V spominu na
obdobje ELIZE:9 inženir Blake Lemoine je bil julija 2022 odpuščen iz Googla,
potem ko je javno trdil, da je LaMDA (jezikovni model za dialoške aplikacije)
podjetja dosegel zavest (Tiku, 2022).
Učenje je generativna dejavnost in izobraževanje 4.0 ne sme pomeniti
uporabe tehnologije za krepitev zastarelih načinov poučevanja in učenja.
Inovacije, ki smo jih videli v digitalnem izobraževanju v zadnjih dveh deset-
letjih, tvegajo, da bodo ogrožene, če bomo GUI uporabili za vrnitev k zasta-
relim modelom izvajanja izobraževanja. GUI bi morala namesto povečanja
avtomatizacije v izobraževanju omogočiti več interakcije, aktivnejše učenje
in več personalizacije. Zato se morajo učitelji osredotočiti na oblikovanje
aktivnega, sodelovalnega, konstruktivističnega in konektivističnega učenja,
ki spodbuja ustvarjanje smisla in kritično vključenost, ne pa ustvarjanje
vsebine. Pedagogika UI se pojavlja in jasno je, da je prihodnost izobraževanja
v sooblikovanju z GUI. Mednarodne organizacije so začele ustvarjati okvire
za vključevanje GUI (Miao in Holmes, 2023; Miao in Tawil, 2024), vendar je bilo
zelo malo razprav o tem, kako to sooblikovanost dejansko vključiti v izobra-
ževanje. Generativizem okvire iz digitalne dobe uporablja kot temelj za izgra-
dnjo nečesa novega, kar ponuja pristop k oblikovanju in zagotavljanju učnih
izkušenj, ki so družbene, sodelovalne, skupnostno usmerjene in osredotoče-
ne na človeka/osredinjene na učenca.
Ob koncu leta 2015 se je nevidno pričel šesti val, ki je kulminiral v letu 2022,
ko je UI postala vidna tudi splošni populaciji uporabnikov. Vse do leta 2023
smo več ali manj prešli začetne stopnje šoka, zanikanja, frustracije in depre-
sije ter pričeli z eksperimentalno fazo (krivulja R-K po sliki 1). V Sloveniji smo
pričel z eksperimentalno (krivulja R-K in šesta stopnja) fazo in razpisom pro-
jektov, kot so
− DigCompPP,
− UTRINKI,
9 ELIZA je zgodnji računalniški program za obdelavo naravnega jezika, ki ga je med letoma
1964 in 1967 na Massachusetts Institute of Technology (MIT) razvil Joseph Weizenbaum ter
je ustvarjen za raziskovanje komunikacije med ljudmi in stroji. Za podrobnejšo razlago glej
Aberšek (2014).
21