Page 23 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 23

Uvod

             ni prepoznavajo potencial za izboljšanje učinkovitosti poučevanja, na drugi
             strani pa opozarjajo na tveganja in etične izzive, ki jih prinaša uporaba teh
             tehnologij. Ključni predlogi vključujejo potrebo po prenovi učnih načrtov ter
             spodbujanje vseživljenjskega učenja med učitelji, da se bodo lahko ti ustrez-
             no prilagajali novim tehnologijam in njihovim etičnim, pravnim ter tehnič-
             nim vidikom. Posebna pozornost je namenjena tudi učencem s posebnimi
             potrebami, kjer lahko GUI pomaga pri premagovanju ovir in zagotavljanju
             dostopnosti do izobraževalnih vsebin. Avtorji navajajo primere uporabe UI
             za ustvarjanje prilagojenih učnih gradiv, kar omogoča boljše vključevanje teh
             učencev v učni proces. V visokošolskem izobraževanju prispevki v monogra-
             fiji analizirajo strateške okvire za integracijo GUI v učni proces in opozarjajo
             na potrebo po uravnoteženem regulativnem okviru, ki spodbuja inovativno
             rabo teh tehnologij ob hkratnem zagotavljanju etičnih standardov in varstva
             podatkov. Ob tem se v prispevkih izpostavlja tudi vloga učiteljev in učencev/
             študentov pri učinkoviti ter etični rabi GUI, kar vključuje spodbujanje kritič-
             nega mišljenja ter ohranjanje akademske integritete. Poleg tega prispevki
             preučujejo trenutne raziskovalne trende na področju GUI v izobraževanju, pri
             čemer analizirajo bibliometrične podatke ter raziskave, ki se osredinjajo na
             pedagoške, tehnične in pravno-etične vidike.
               Ugotovitve kažejo, da za našteta področja obstaja rastoč interes, vendar
             pa je potrebnih še veliko raziskav, da bi lahko celovito razumeli vpliv GUI na
             izobraževalne prakse. Na koncu monografije pa se izpostavlja še pomen kri-
             tičnega razmisleka o uporabi GUI v izobraževanju, kar vključuje vprašanja, kot
             so plagiatorstvo, zaščita intelektualne lastnine in etična vprašanja, povezana
             z zasebnostjo podatkov. Kljub številnim priložnostim, ki jih prinaša GUI, je jas-
             no, da je njena odgovorna in premišljena integracija v izobraževalne sisteme
             ključnega pomena za zagotavljanje kakovosti ter ob tem etične rabe v izobra-
             ževalnem procesu.
               Naj na koncu omenimo le še izhodiščno premiso: Po letu 2022, po našem
             splošnem zavedanju o obstoju velikih jezikovnih modelov in GUI, nič več ne bo
             tako, kot je bilo! Zavedati se bomo morali, da nismo več edino inteligentno bitje v
             tem našem svetu. Povprašajmo ChatGPT (izhajamo iz analize povzetkov vseh
             prispevkov), ali smo z našim razmišljanjem na pravi poti, saj to je v stanju ka-
             osa najpomembnejše vprašanje: Kaj si pa ti misliš o naši monografiji?
               Monografija o uporabi GUI v izobraževanju je zelo aktualna in relevantna,
             saj se osredotoča na ključne kompetence 21. stoletja, kot so kritično mišljenje,
             kreativnost in digitalna pismenost. Poudarja potencial GUI za personalizacijo
             učenja ter dostopnost vsebin, kar je še posebej pomembno za učence s po-
             sebnimi potrebami. Pozitivne točke vključujejo analizo mednarodnih smer-


                                                                             23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28