Page 12 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 12

Boris Aberšek

                  Suleymanov ter Bhaskarjev (2023) prihajajoči val5 je bil viden s prostim oče-
                  som.
                    Vrzel med industrijo in akademskim svetom je bila podobnejša prepadu,
                  saj so guruji UI glasno razglasili, da je dolgo pričakovana »preobrazba« izo-
                  braževanja neizbežna, medtem ko so se kritični glasovi znotraj akademskih
                  in izobraževalnih krogov odzvali s šokom in z zavračanjem razmisleka o Cha-
                  tGPT-jevih koristih ter se osredotočili izključno na škodo, ki jo povzroča oz.
                  bi jo lahko/jo bo povzročil (krivulja R-K in prva stopnja). V nadaljevanju, v letu
                  2023, je bilo običajno slišati kritike, ki so se odzivali na neusmiljen zagon in-
                  dustrije UI, tako da so opozorili na Gart nerjev val navdušenja6 in napovedali
                  »korito razočaranja«, ki bo zagotovo sledilo (R-K krivulja R-K in druga stopnja).
                  Medtem je bil v akademskih krogih odziv na val inovacij podoben krivulji ci-
                  kla žalosti Kübler-Ross (Kübler-Ross, 1969). Začel se je s šokom in z zanika-
                  njem, da bi bila UI zmožna ustvarjati koherentna in strokovno neoporečna
                  besedila, napredoval do jeze in pogajanj z detektorji pisanja z UI, sledila je
                  depresija (krivulja R-K ter tretja in četrta stopnja), ko so se ti detektorji izkazali
                  za problematične, in končno je akademski svet nerad in obotavljavo sprejel
                  dejstvo, da bi GUI lahko ostala (krivulja R-K in peta stopnja).

                  Pričel se je Eksperiment, in tu se prične vsebina monografije,
                  ki je pred vami.
                  Od digitalne pedagogike do generativizma
                   Z zamenjavo omrežja statičnih spletnih strani z informacijami, ki tečejo v eno
                  smer, lahko uporabniki na spletu 2.0 sodelujejo in delijo informacije, komen-
                  tirajo, ustvarjajo spletne strani, pošiljajo mnenja, objavljajo bloge in komu-
                  nicirajo. Žal pa mnogi izobraževalci še vedno delujejo v okviru operativnih
                  modelov, ki bi jih lahko poimenovali izobraževanje 1.0 (z uporabo filozofije
                  spleta 1.0), to je bolj analogno behavioristično izobraževanje kot izobraževa-
                  nje 2.0, digitalno, konstruktivistično in konektivistično izobraževanje.



                 5  Mustafa Suleyman, soustanovitelj DeepMind in Inflection UI, vodja UI pri Mic rosoftu, je svojo
                  knjigo v letu 2023 s soavtorjem Michaelom Bhaskarjem naslovil The Coming Wave (2023). V njej
                  avtorja trdita, da svet ni pripravljen na val močnih novih tehnologij UI in je »problem zadrževa-
                  nja« opredelil kot izziv za našo dobo. Še zdaleč pa nista bila prva, ki sta uporabila to metaforo
                  za opis pretresa, ki sledi uvedbi prelomne nove tehnologije v družbo.
                 6  Gartnerjeva teorija omogoča vpogled v to, kako se bo tehnologija ali aplikacija razvijala sko-
                  zi čas, in zagotavlja dober vir vpogleda za upravljanje njene uvedbe v kontekstu specifičnih
                  poslovnih ciljev. Gartnerjev cikel iz leta 2024 poudarja tri transformativne trende v digitalnem
                  trženju: generativno umetno inteligenco, tehnologije, osredotočene na zasebnost, in vzpon
                  »superaplikacij« (Chaffey, 2024).


                  12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17