Page 12 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 12
Boris Aberšek
Suleymanov ter Bhaskarjev (2023) prihajajoči val5 je bil viden s prostim oče-
som.
Vrzel med industrijo in akademskim svetom je bila podobnejša prepadu,
saj so guruji UI glasno razglasili, da je dolgo pričakovana »preobrazba« izo-
braževanja neizbežna, medtem ko so se kritični glasovi znotraj akademskih
in izobraževalnih krogov odzvali s šokom in z zavračanjem razmisleka o Cha-
tGPT-jevih koristih ter se osredotočili izključno na škodo, ki jo povzroča oz.
bi jo lahko/jo bo povzročil (krivulja R-K in prva stopnja). V nadaljevanju, v letu
2023, je bilo običajno slišati kritike, ki so se odzivali na neusmiljen zagon in-
dustrije UI, tako da so opozorili na Gart nerjev val navdušenja6 in napovedali
»korito razočaranja«, ki bo zagotovo sledilo (R-K krivulja R-K in druga stopnja).
Medtem je bil v akademskih krogih odziv na val inovacij podoben krivulji ci-
kla žalosti Kübler-Ross (Kübler-Ross, 1969). Začel se je s šokom in z zanika-
njem, da bi bila UI zmožna ustvarjati koherentna in strokovno neoporečna
besedila, napredoval do jeze in pogajanj z detektorji pisanja z UI, sledila je
depresija (krivulja R-K ter tretja in četrta stopnja), ko so se ti detektorji izkazali
za problematične, in končno je akademski svet nerad in obotavljavo sprejel
dejstvo, da bi GUI lahko ostala (krivulja R-K in peta stopnja).
Pričel se je Eksperiment, in tu se prične vsebina monografije,
ki je pred vami.
Od digitalne pedagogike do generativizma
Z zamenjavo omrežja statičnih spletnih strani z informacijami, ki tečejo v eno
smer, lahko uporabniki na spletu 2.0 sodelujejo in delijo informacije, komen-
tirajo, ustvarjajo spletne strani, pošiljajo mnenja, objavljajo bloge in komu-
nicirajo. Žal pa mnogi izobraževalci še vedno delujejo v okviru operativnih
modelov, ki bi jih lahko poimenovali izobraževanje 1.0 (z uporabo filozofije
spleta 1.0), to je bolj analogno behavioristično izobraževanje kot izobraževa-
nje 2.0, digitalno, konstruktivistično in konektivistično izobraževanje.
5 Mustafa Suleyman, soustanovitelj DeepMind in Inflection UI, vodja UI pri Mic rosoftu, je svojo
knjigo v letu 2023 s soavtorjem Michaelom Bhaskarjem naslovil The Coming Wave (2023). V njej
avtorja trdita, da svet ni pripravljen na val močnih novih tehnologij UI in je »problem zadrževa-
nja« opredelil kot izziv za našo dobo. Še zdaleč pa nista bila prva, ki sta uporabila to metaforo
za opis pretresa, ki sledi uvedbi prelomne nove tehnologije v družbo.
6 Gartnerjeva teorija omogoča vpogled v to, kako se bo tehnologija ali aplikacija razvijala sko-
zi čas, in zagotavlja dober vir vpogleda za upravljanje njene uvedbe v kontekstu specifičnih
poslovnih ciljev. Gartnerjev cikel iz leta 2024 poudarja tri transformativne trende v digitalnem
trženju: generativno umetno inteligenco, tehnologije, osredotočene na zasebnost, in vzpon
»superaplikacij« (Chaffey, 2024).
12