Page 9 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 9

Uvod

             Soočanje z aktualnimi spremembami v edukacijskem sistemu
             V 21. stoletju lahko z gotovostjo postavimo dve izhodiščni eksistenčni premisi
             (Aberšek, 2024):

                   − svet ni eden, svetova sta dva2 in
                   − inteligenca ni ena, inteligenci sta dve (bitje (človek) ni eno, bitji sta dve (člo-
                  vek + »ALF«3)).


               Kaj to pomeni? Razložimo na kratko. Danes ne obstaja samo fizični, naravni
             svet in iz njega izpeljan socialni svet, svet, ki si ga je ustvaril človek skozi zgo-
             dovino, ko je svojim željam in potrebam prilagajal naravni svet. Obstaja tudi
             kibernetski svet, svet, ki ga je pričel kreirati, pretežno s pojavom računalništva
             in informacijske družbe (v okviru tretje industrijske revolucije), človek sam, ko
             se je sam postavil v vlogo kreatorja. V zadnjem desetletju postajajo meje med
             tema svetovoma vse bolj zabrisane. Prav tako pa tudi ne obstaja več samo ena
             inteligenca. Po letu 2022 se je celotno človeštvo pričelo zavedati, da poleg na-
             ravne inteligence, ki je nastajala skozi milijone let naravnega razvoja, obstaja
             tudi umetna inteligenca, generativna umetna inteligenca, ki jo je človek razvil
             v zadnjih nekaj desetletjih. Dejstvo pa je, da obe inteligenci danes sobivata
             na istem planetu, sobivata v istem sistemu, v istem prostoru in času.
               In tudi pri zavedanju (po letu leta 2022), da obstajata dva svetova in dve
             inteligentni entiteti (sistema), smo in bomo še šli skozi vse stopnje krivulje
             sprememb K-R. Vendar pa časa, ki smo ga doslej pri velikih sistemskih spre-
             membah (npr. pri prehodu iz ene v drugo industrijsko revolucijo) še vedno
             imeli, sedaj ne bomo imeli več. Delati in ukrepati bomo morali s hitrostjo, ki
             jo načrtuje UI.

             Razvoj sodobnega izobraževanja skozi čas
             Z  današnjo  ravnjo  vedenja  bi  lahko  sodoben  razvoj  človeštva  in  vpliv
             slednjega na svet (naše naravno okolje) v okvirno zadnjih dveh stoletjih
             poimenovali s terminom »ustvarjalno uničenje«, s čimer opisujemo dina-
             miko tehnoloških motenj, ki so poganjale t. i. valove tehnoloških inovacij
             (industrijske revolucije) v naši sodobni dobi (McKraw, 2007). Za vsak val

            2   Obstaja naravni svet, svet 1, v katerem bivamo ljudje in roboti, vidne oblike umetnega življenja,
             ter kibernetski svet, svet 2, svet znotraj računalniških sistemov, v katerem bivajo samo človeku
             nevidne/breztelesne oblike umetnega življenja, kot je npr. ChatGPT.
            3   ALF-i, oblike umetnega življenja,  so entitete, ki temeljijo na UI. Njene pojavne oblike so lahko
             človeku vidne v enovitih oblikah, kot so roboti in kiborgi, »dopolnjeni« ljudje, kombinirani z
             elementi UI, npr. nevrovsadki, ter v človeku nevidnih, breztelesnih oblikah, kot so različni inte-
             ligentni agenti (npr. ChatGPT), ki bivajo samo v kibernetskem svetu.


                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14