Page 102 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 102

Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik

                  podatkov. Kritičnost do uporabe pridobljenih podatkov s pomočjo GUI in po-
                  men ozaveščanja učencev o tveganjih rabe GUI sta sicer izpostavljena tudi v
                  preučenih dokumentih, kar podrobneje predstavimo v nadaljevanju.

                  Raba GUI za podporo procesu učenja: personalizacija/individualizacija
                  učenja, podpora razumevanju in samoregulativnemu učenju
                  V okviru rabe GUI za podporo učenju se v dokumentih najpogosteje omenja
                  raba v kontekstu personalizacije in individualizacije učenja. Glede tega medna-
                  rodne smernice omenjajo vlogo UI pri prilagajanju učne vsebine učenčevim
                  potrebam, predvsem izboljševanje dostopnosti vsebin za učence s posebnimi
                  potrebami. Izpostavlja se raba UI za individualizacijo učenja, npr. prilagajanje
                  učnega tempa, povratne informacije ter pomoči in podpore individualnemu
                  učencu. Rabo GUI v vlogi učencu prilagojenega tutorja so raziskave pokazale
                  tako na douniverzitetni (Zhang in Tur, 2024) kot univerzitetni (Santiago-Ruiz,
                  2023) ravni. V kontekstu personalizacije učenja se v analiziranih smernicah na-
                  vaja omogočanje prilagajanja vsebine in metodologije poučevanja s pomoč-
                  jo UI glede na posameznikove učne preference ter interese.
                    GUI se v smernicah navaja tudi za namene boljšega razumevanja obravna-
                  vanih učnih vsebin (npr. kompleksnejših konceptov). Z GUI si učenci lahko po-
                  magajo pri organiziranju informacij, poenostavljanju kompleksnejših besedil,
                  pridobivajo alternativne razlage in ustvarjajo naloge za samopreverjanje zna-
                  nja. Peng Zhang in Gemma Tur (2024) navajata, da interaktivni način uporabe
                  GUI, takojšna povratna informacija, omogoča boljše razumevanje konceptov
                  tudi na douniverzitetni ravni. V zvezi s tovrstno uporabo smo v analiziranih
                  smernicah odkrili opozorila, da raba ne sme nadomestiti pridobivanja osnov-
                  nih znanj. Prav tako je v zvezi s to vrsto rabe ponovno povezano opozorilo, da
                  se vsebina z GUI generira na podlagi verjetnosti in je zato lahko nepravilna.
                    V nekaterih izmed obravnavanih dokumentov je zaslediti omenjanje rabe
                  GUI za  podporo samoregulativnemu učenju. Izpostavlja se predvsem vloga
                  GUI pri podajanju povratne informacije v realnem času med procesom učen-
                  ja, na podlagi katere učenec prilagaja strategije učenja, ter za spremljanje in
                  beleženje učnega napredka. Preko tovrstne rabe GUI spodbuja učenčevo ref-
                  leksijo in samonadzor lastnega učenja. V preglednih raziskavah rabe (Zhang
                  idr. 2024; Zhang in Tur, 2024) smo zasledili le pomen GUI za pridobivanje po-
                  vratne informacije, ne pa tudi za merjenje napredka.

                  Drugo: kritična in etična uporaba GUI
                  Med drugimi temami, povezanimi z rabo GUI, vsi obravnavani dokumenti
                  vsebujejo temo  kritične rabe GUI. Učenci morajo razvijati veščine kritične-


                  102
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107