Page 102 - Izobraževanje v dobi generativne umetne inteligence
P. 102
Sonja Čotar Konrad in Maja Lebeničnik
podatkov. Kritičnost do uporabe pridobljenih podatkov s pomočjo GUI in po-
men ozaveščanja učencev o tveganjih rabe GUI sta sicer izpostavljena tudi v
preučenih dokumentih, kar podrobneje predstavimo v nadaljevanju.
Raba GUI za podporo procesu učenja: personalizacija/individualizacija
učenja, podpora razumevanju in samoregulativnemu učenju
V okviru rabe GUI za podporo učenju se v dokumentih najpogosteje omenja
raba v kontekstu personalizacije in individualizacije učenja. Glede tega medna-
rodne smernice omenjajo vlogo UI pri prilagajanju učne vsebine učenčevim
potrebam, predvsem izboljševanje dostopnosti vsebin za učence s posebnimi
potrebami. Izpostavlja se raba UI za individualizacijo učenja, npr. prilagajanje
učnega tempa, povratne informacije ter pomoči in podpore individualnemu
učencu. Rabo GUI v vlogi učencu prilagojenega tutorja so raziskave pokazale
tako na douniverzitetni (Zhang in Tur, 2024) kot univerzitetni (Santiago-Ruiz,
2023) ravni. V kontekstu personalizacije učenja se v analiziranih smernicah na-
vaja omogočanje prilagajanja vsebine in metodologije poučevanja s pomoč-
jo UI glede na posameznikove učne preference ter interese.
GUI se v smernicah navaja tudi za namene boljšega razumevanja obravna-
vanih učnih vsebin (npr. kompleksnejših konceptov). Z GUI si učenci lahko po-
magajo pri organiziranju informacij, poenostavljanju kompleksnejših besedil,
pridobivajo alternativne razlage in ustvarjajo naloge za samopreverjanje zna-
nja. Peng Zhang in Gemma Tur (2024) navajata, da interaktivni način uporabe
GUI, takojšna povratna informacija, omogoča boljše razumevanje konceptov
tudi na douniverzitetni ravni. V zvezi s tovrstno uporabo smo v analiziranih
smernicah odkrili opozorila, da raba ne sme nadomestiti pridobivanja osnov-
nih znanj. Prav tako je v zvezi s to vrsto rabe ponovno povezano opozorilo, da
se vsebina z GUI generira na podlagi verjetnosti in je zato lahko nepravilna.
V nekaterih izmed obravnavanih dokumentov je zaslediti omenjanje rabe
GUI za podporo samoregulativnemu učenju. Izpostavlja se predvsem vloga
GUI pri podajanju povratne informacije v realnem času med procesom učen-
ja, na podlagi katere učenec prilagaja strategije učenja, ter za spremljanje in
beleženje učnega napredka. Preko tovrstne rabe GUI spodbuja učenčevo ref-
leksijo in samonadzor lastnega učenja. V preglednih raziskavah rabe (Zhang
idr. 2024; Zhang in Tur, 2024) smo zasledili le pomen GUI za pridobivanje po-
vratne informacije, ne pa tudi za merjenje napredka.
Drugo: kritična in etična uporaba GUI
Med drugimi temami, povezanimi z rabo GUI, vsi obravnavani dokumenti
vsebujejo temo kritične rabe GUI. Učenci morajo razvijati veščine kritične-
102