Page 79 - Meje vedenja
P. 79

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             Posamezne motnje
             V nadaljevanju bodo podrobneje opisane nekatere pogoste in za prakso po-
             membne oblike internalizirajočih in eksternalizirajočih vedenjskih motenj. Pri
             tem bodo vključeni vidiki terminologije in simptomatike.


             Strah
             »Strah pomeni neprijeten občutek,  ki  se  pojavi  kot odziv  na  notranje ali
             zunan je, resnične ali zgolj zaznane oz. pričakovane grožnje ali nevarnosti«
             (Myschker in Stein, 14, str. 447). Ločiti ga je treba od bojazljivosti in an-
             ksioznih motenj: medtem ko je strah situacijsko pogojen in začasen, je bo-
             jazljivost nespecifična za situacije in trajna značajska lastnost, ki sicer izraža
             nagnjenost k strahu, vendar ne zahteva nujno intervencije.

             Anksiozne motnje
             Anksiozne motnje označujejo intenzivne strahove, ki pri prizadetih povzro-
             čajo stiske in motnje v delovanju. Schwarzer (1978, povzeto po Myschker in
             Stein, 14) razlikuje tri glavne skupine strahu glede na vrsto »grožnje«:

                   − eksistencialni strah (strah pred smrtjo, poškodbami ali neznanim),
                   − socialni strah (npr. sram ali strah pred nastopanjem),
                   − strah pred neuspehom (npr. strah pred ocenjevanjem, kot je izpitni
                  strah).
               Myschker in Stein (14) poleg tega strah kategorizirataglede na vrsto od-
             ziva:




             Preglednica 3   Klasifikacija (Myschker, 9)
             Skupina                  Simptomatika
             Otroci z eksternaliziranimi   Agresivnost, hiperaktivnost, neupoštevanje pravil, motnje
             oblikami vedenja         pozornosti, impulzivnost, izguba kontrole nad lastnim
             Agresivno vedenje        vedenjem, nepredvidevanje posledic vedenja
             Otroci z internaliziranim, zaradi   Bojazen, strah, žalost, brez interesov, umaknjeno vedenje,
             strahu oviranim          psihosomatske težave, občutje manjvrednosti, težave pri
              vedenjem                vzpostavljanju stikov
             Otroci s socialno nezrelim   Nezrelo vedenje, nižja odpornost proti stresu, težave v
             vedenjem                 koncentraciji, občutljivost, težje vključevanje med vrstnike
             Otroci in mladostniki s   Brez občutja odgovornosti, pogosto agresivno vedenje,
             socializiranim delinkventnim   napadalnost, nizka frustracijska toleranca, nemirnost,
             vedenjem                 pogosta prisotnost rizičnega vedenja, brez ovir in
                                      zavor, nesposobnost navezovanja stikov, nastopaštvo,
                                      nesposobnost zavzeti perspektivo drugega



                                                                            79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84