Page 78 - Meje vedenja
P. 78

Mitja Krajnčan

                  je vsem eksternalizacijskim vedenjskim težavam skupno »kršenje družbenih
                  pravil« (str. 67). Z vidika spola so eksternalizacijske vedenjske težave značil-
                  ne predvsem za dečke (Salisch idr., 5). V nasprotju z otroki in mladostniki
                  z eksternalizirajočimi vedenjskimi težavami so tisti z v svojem okolju redko
                  zaznani kot moteči. Vendar Myschker (9) poudarja, da ta navidezna ne-
                  opaznost ne pomeni, da so ti otroci manj obremenjeni. Internalizirajoče ve-
                  denjske težave so še posebej pogoste pri deklicah (Hillenbrand, 1999).
                    Myschker (9) je na podlagi empiričnih raziskav opredelil še dva razreda,
                  in sicer socialno nezrelo vedenje in socialno prestopniško vedenje (pregle-
                  dnica 3).
                    Dva najbolj znana mednarodno priznana sistema klasifikacije duševnih
                  bolezni sta Mednarodna klasifikacija bolezni in sorodnih zdravstvenih težav
                  (International Classification of Diseases  – ICD) (World Health Organization,
                  19) ter Diagnostični in statistični priročnik duševnih motenj (Diagnostic
                  and Statistical Manual of Mental Disorders – DSM). Mednarodno statistično
                  klasifikacijo bolezni in sorodnih zdravstvenih težav (MKB) objavlja Svetovna
                  zdravst vena organizacija (SZO), zdaj pa je izšla že njena enajsta izdaja. ICD-11
                  je razdeljena na različna poglavja, ki opisujejo bolezni na različnih področ-
                  jih. Poglavje V (F - F99) npr. vsebuje temo »Duševne in vedenjske motnje«.
                  Diag nostični in statistični priročnik duševnih motenj (American Psychiatric
                  Association,  13) je klasifikacijski sistem, ki ga je leta 195 prvič objavilo
                  Ameriško psihiatrično združenje v ZDA. Izdaje so bile objavljene tudi v dru-
                  gih državah.
                    Ta dva klasifikacijska sistema temeljita na bogatih kliničnih izkušnjah števil-
                  nih strokovnjakov in sta se z leti vedno bolj usklajevala. Po vsebini oba vključu-
                  jeta opise simptomov številnih duševnih motenj. Vendar pa ne vsebujeta pri-
                  poročil glede vzrokov ali terapij za posamezne motnje. V tem pogledu sistem
                  dopolnjujejo Smernice za diagnosticiranje in zdravljenje duševnih motenj v
                  dojenčkovem, otroškem in mladostniškem obdobju Nemškega združenja za
                  otroško in mladostniško psihiatrijo in psihoterapijo (Deutsche Gesellschaft
                  für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie –
                  DGKJP) (Fröhlich-Gildhoff, 1). Glavni cilj Smernic je izboljšati diagnosti-
                  ciranje in zdravljenje z natančno opredelitvijo simptomov ter diagnostičnih
                  in terapevtskih priporočil. S tem naj bi izboljšali oz. olajšali interdisciplinarno
                  komunikacijo med posameznimi strokovnimi disciplinami. Poleg tega naj bi
                  skupno razumevanje posameznih manifestacij duševnih motenj poenostavi-
                  lo ali olajšalo načrtovanje intervencij.
                    Naslednje vsebine so posvečene izrazu »vedenjske motnje« in manifestaci-
                  jam, ki so povzete pod tem izrazom.


                  78
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83