Page 78 - Meje vedenja
P. 78
Mitja Krajnčan
je vsem eksternalizacijskim vedenjskim težavam skupno »kršenje družbenih
pravil« (str. 67). Z vidika spola so eksternalizacijske vedenjske težave značil-
ne predvsem za dečke (Salisch idr., 5). V nasprotju z otroki in mladostniki
z eksternalizirajočimi vedenjskimi težavami so tisti z v svojem okolju redko
zaznani kot moteči. Vendar Myschker (9) poudarja, da ta navidezna ne-
opaznost ne pomeni, da so ti otroci manj obremenjeni. Internalizirajoče ve-
denjske težave so še posebej pogoste pri deklicah (Hillenbrand, 1999).
Myschker (9) je na podlagi empiričnih raziskav opredelil še dva razreda,
in sicer socialno nezrelo vedenje in socialno prestopniško vedenje (pregle-
dnica 3).
Dva najbolj znana mednarodno priznana sistema klasifikacije duševnih
bolezni sta Mednarodna klasifikacija bolezni in sorodnih zdravstvenih težav
(International Classification of Diseases – ICD) (World Health Organization,
19) ter Diagnostični in statistični priročnik duševnih motenj (Diagnostic
and Statistical Manual of Mental Disorders – DSM). Mednarodno statistično
klasifikacijo bolezni in sorodnih zdravstvenih težav (MKB) objavlja Svetovna
zdravst vena organizacija (SZO), zdaj pa je izšla že njena enajsta izdaja. ICD-11
je razdeljena na različna poglavja, ki opisujejo bolezni na različnih področ-
jih. Poglavje V (F - F99) npr. vsebuje temo »Duševne in vedenjske motnje«.
Diag nostični in statistični priročnik duševnih motenj (American Psychiatric
Association, 13) je klasifikacijski sistem, ki ga je leta 195 prvič objavilo
Ameriško psihiatrično združenje v ZDA. Izdaje so bile objavljene tudi v dru-
gih državah.
Ta dva klasifikacijska sistema temeljita na bogatih kliničnih izkušnjah števil-
nih strokovnjakov in sta se z leti vedno bolj usklajevala. Po vsebini oba vključu-
jeta opise simptomov številnih duševnih motenj. Vendar pa ne vsebujeta pri-
poročil glede vzrokov ali terapij za posamezne motnje. V tem pogledu sistem
dopolnjujejo Smernice za diagnosticiranje in zdravljenje duševnih motenj v
dojenčkovem, otroškem in mladostniškem obdobju Nemškega združenja za
otroško in mladostniško psihiatrijo in psihoterapijo (Deutsche Gesellschaft
für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie –
DGKJP) (Fröhlich-Gildhoff, 1). Glavni cilj Smernic je izboljšati diagnosti-
ciranje in zdravljenje z natančno opredelitvijo simptomov ter diagnostičnih
in terapevtskih priporočil. S tem naj bi izboljšali oz. olajšali interdisciplinarno
komunikacijo med posameznimi strokovnimi disciplinami. Poleg tega naj bi
skupno razumevanje posameznih manifestacij duševnih motenj poenostavi-
lo ali olajšalo načrtovanje intervencij.
Naslednje vsebine so posvečene izrazu »vedenjske motnje« in manifestaci-
jam, ki so povzete pod tem izrazom.
78

