Page 77 - Meje vedenja
P. 77

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             intervencijo (Hawton idr., 1). Vedenje, kot so namerno uničevanje lastnine,
             laganje, kraja in zgodnje eksperimentiranje s kajenjem, z alkoholom, droga-
             mi ali s spolno aktivnostjo, nakazuje antisocialne težnje in disocialne motnje
             (Kauff man, 5). Težave v šoli, kot so neuspeh, izpuščanje pouka ali naspro-
             tovanje  avtoriteti,  so mnogokrat  povezane  z  vedenjskimi  težavami, kot  je
             opozicijska kljubovalna motnja (ODD) (Loeber in Burke, 11).
               Fizični znaki, kot so nihanje teže, spremembe v apetitu ter zanemarjanje
             osebne higiene in videza, so lahko povezani z depresijo, anksioznostjo ali
             motnjami hranjenja (Lock in Le Grange, 13). Vsi ti znaki kažejo na večdimen-
             zionalno naravo vedenjskih in čustvenih motenj, ki jih oblikujejo biološki, psi-
             hološki in okoljski dejavniki. Za celovito obravnavo sta ključna pravočasno
             prepoznavanje teh znakov in multidisciplinaren pristop, ki vključuje socialne
             psihologe, socialne delavce, psihologe, pedagoge in družinske terapevte.

             Pojavne oblike vedenjskih in čustvenih težav in motenj
             Razvrstitev vedenjskih težav
             Vedenjske  težave  pri  otrocih  in  mladostnikih  predstavljajo  širok  spekter
             vedenjskih vzorcev, ki segajo od blažjih oblik, kot so razvojne drugačnosti,
             nerodnosti, impulzivnosti, pomanjkanje koncentracije in tesnoba, do inten-
             zivnejših vedenj, kot so agresivnost, uničevanje predmetov, brutalnost, samo-
             poškodovanje, nasilni prekrški, kazniva dejanja … Zaradi velike raznolikosti in
             kompleksnosti teh pojavov se v literaturi uporablja empirična klasifikacija, ki
             temelji na pogostosti sočasnega pojavljanja določenih vedenjskih vzorcev.
             Na tej osnovi so vedenjske težave razvrščene v ločene kategorije, kar omogo-
             ča sistematičnejše razumevanje in obravnavo posameznih oblik vedenjskih
             odstopanj (Hillenbrand, 1999).
               Med najbolje empirično dokumentiranimi oblikami vedenjskih težav se iz-
             postavljata dve ključni kategoriji. Prva je eksternalizirano ekspresivno veden-
             je, ki vključuje agresivnost, impulzivnost, kljubovalnost ter druge oblike ve-
             denja, usmerjene navzven. Druga je internalizirano anksiozno vedenje, ki se
             kaže predvsem v obliki tesnobe, socialnega umika, depresivnih simptomov
             in drugih težav, ki so usmerjene navznoter (Hillenbrand, 1999; Linderkamp
             in Grünke, 7; Myschker, 9). Ta razdelitev omogoča boljše razumevanje
             vedenjskih in čustvenih težav ter služi kot izhodišče za nadaljnje raziskave in
             terapevtske pristope.
               V primeru eksternalizacijskih vedenjskih težav otrok ali mladostnik svoje
             opazno vedenje usmerja navzven, torej proti okolju. Zato so ti otroci ali mla-
             dostniki še posebej opazni npr. v šoli in jih sošolci ter učitelji pogosto doje-
             majo kot moteče (Myschker, 9). Maria von Salisch idr. (5) navajajo, da


                                                                             77
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82