Page 75 - Meje vedenja
P. 75

Prikaz nekaterih teoretskih dognjanj o vedenjskih in čustvenih težavah ter motnjah

             Preglednica 2  Dimenzije psihičnih težav po Achenbachu in Rescorli (1)
             Internalizirane motnje  Eksternalizirane motnje   Mešane motnje
             • Otroci/mladostniki so raje sami,  • Disocialno vedenje  • Socialni problemi
              so zaprti, nočejo govoriti, so   • Laganje, kraja, izostajanje   • Socialno nezrelo vedenje,
              sramežljivi, premalo aktivni,   iz šole      nezrelo in od odraslih
              pogosto žalostni …     • Agresivno vedenje   odvisno socialno vedenje
             • Omotica, utrujenost, bruhanje  • Verbalno in fizično   ter hiperkinetično vedenje
             • Anksiozen/depresiven   agresivno vedenje    (glej tudi ADHD)
             • Splošna tesnoba, živčnost,   • Opozicijsko vedenje  • Težave s pozornostjo
              osamljenost, socialna zavrnitev,  • Prestopniško/kriminalno   • Šolski izostanki
              občutek manjvrednosti   vedenje             • Zloraba alkohola in drog
             • Telesne težave        • Problematično vedenje v
             • Samomorilnost          šoli (učne motnje)
             • (Elektivni) mutizem

             Opomba  »Mutizem je psihološka motnja, ki jo med drugim lahko povzročijo močna čustva,
             travmatični dogodki pa tudi nezmožnost predelave resnih psiholoških konfliktov in/ali je
             povezana z razvojnimi motnjami ali osnovnimi psihotičnimi boleznimi ali pa je posledica
             dispozicij« (Hartmann, 7, str. 3).


             večini primerov neproblematični. Vendar pa lahko vodijo tudi do pomanjklji-
             ve afektivne kontrole, samopoškodovalnega vedenja ali drugih negativnih
             pojavov, ki se manifestirajo kot vedenjske motnje. Za zdravljenje pa je izjem-
             no pomembno, ali je motnja medicinskega izvora ali posledica razvojnih pro-
             cesov (Hüther, 1).
               Vedenjske in čustvene motnje nimajo enotnega vzroka, temveč so posledi-
             ca kombinacije bioloških, družinskih, šolskih in kulturnih dejavnikov (povzeto
             po Kauffmanu, 5, in Merrellu, 8):

               1.  Biološki dejavniki
                   − Kemično neravnovesje v možganih in telesu
                   − Prenatalna izpostavljenost drogam ali alkoholu
                   − Fizične bolezni ali invalidnosti
                   − Podhranjenost
                   − Možganske poškodbe
                   − Dedni dejavniki
               .  Dejavniki domačega okolja
                   − Nizek družinski dohodek
                   − Stres zaradi ločitve ali drugih družinskih težav
                   − Nedosledna pravila in neustrezna disciplina
                   − Starši brez zanimanja ali nadzora nad otrokom
                   − Negativni vzorniki v družini (nasilje, kriminal)
                   − Zloraba ali zanemarjanje otroka


                                                                             75
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80