Page 74 - Meje vedenja
P. 74

Mitja Krajnčan

                    S psihološkega vidika so lahko vzrok za vedenjske motnje nepredelani kon-
                  flikti potreb, ki povzročajo simptome (psihoanalitični pristop). Na tem teme-
                  lji npr. teorija navezanosti. Po drugi strani pa se anksiozne motnje pogosto
                  razlagajo z učnimi psihološkimi pristopi: vedenje se pogojuje, torej se raz-
                  vija na podlagi določenih dražljajev in njihovih posledic. Kot dopolnitev se
                  lahko omeni imitacija, torej učenje po vzoru (učinek modela). Humanistična
                  psihologija pa izhaja iz neskladij v zaznavanju med samopodobo ali doživeto
                  realnostjo in dejstvi oz. zunanjo realnostjo, kar se izraža v »psihični neprilago-
                  ditvi«. Nasproti tem osebnostno usmerjenim pristopom stoji situacionistični
                  pogled, ki poudarja, da imajo obremenjujoče ali situacije z močnimi zahteva-
                  mi ključno vlogo pri oblikovanju vedenja. Združujoč ta dva pristopa interakci-
                  onizem vedenjske motnje opisuje kot neuspešno soočenje osebe s situacijo.
                  Izziv pri tem je, da se ustrezni potenciali uporabijo ob pravem trenutku, pri
                  čemer je treba upoštevati socialne in etične standarde, kar lahko vključuje
                  številne težave (Stein idr., 1).
                    S sociološkega vidika so vedenjske motnje pomembne, ker pomenijo kr-
                  šitev družbeno veljavnih norm. V središču pozornosti niso, tako kot v psiho-
                  logiji, posamezni primeri ali specifične intervencije, temveč obseg, družbena
                  razporeditev, oblike in spremembe zadevnih pojavov ter specifične družbene
                  konstelacije, pogoji in mehanizmi, ki povzročajo njihov pojav ali ga naredijo
                  verjetnega (Kardoff, ).
                    Z makrosociološkega vidika se lahko vedenjska motnja razume kot oblika
                  prilagajanja oz. odklona, ki presega tolerančni prag norm. Socialna izključe-
                  nost se lahko spodbudi zaradi prikrajšanega socialnega okolja. Na mezosoci-
                  ološki ravni pride do medsebojno ojačane interakcije med tistimi, ki postav-
                  ljajo pravila, tistimi, ki ta pravila kršijo, in tistimi, ki jih uveljavljajo (družbeni
                  nadzor). Tako utrjena stigmatizacija kot »kršitelj norm« se sčasoma iz socialne
                  identitete preoblikuje v del osebne identitete (mikrosociologija).
                    Obdelava takšnih procesov lahko vodi do patoloških oblik (Kardoff, ).
                  Sistemski pristop v pedagogiki predvideva, da je razvoj otroka v veliki meri
                  odvisen od vzajemnih odnosov z okoljskimi sistemi. Naloga pedagogike je
                  ustvariti čim bolj razvojno spodbudne kontekste (Huschke-Rhein, 3, str. 15).
                    Razvojna nevrobiologija ponuja bolj medicinsko usmerjen pristop. Po
                  njem je vedenje rezultat nevronskih aktivnosti, odstopanja od norm pa so
                  posledica neravnovesij. Ta so lahko posledica poškodb zaradi akutnih dogod-
                  kov, kot so npr. poškodbe (travma, pomanjkanje oskrbe s krvjo itd.) ali vnetja.
                  Druga možna razlaga za neravnovesja so neugodni razvojni pogoji, ki povz-
                  ročijo hitrejše ali počasnejše dozorevanje določenih možganskih področij v
                  primerjavi z drugimi. Takšni prilagoditveni procesi so naravni in nujni ter v


                  74
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79