Page 74 - Meje vedenja
P. 74
Mitja Krajnčan
S psihološkega vidika so lahko vzrok za vedenjske motnje nepredelani kon-
flikti potreb, ki povzročajo simptome (psihoanalitični pristop). Na tem teme-
lji npr. teorija navezanosti. Po drugi strani pa se anksiozne motnje pogosto
razlagajo z učnimi psihološkimi pristopi: vedenje se pogojuje, torej se raz-
vija na podlagi določenih dražljajev in njihovih posledic. Kot dopolnitev se
lahko omeni imitacija, torej učenje po vzoru (učinek modela). Humanistična
psihologija pa izhaja iz neskladij v zaznavanju med samopodobo ali doživeto
realnostjo in dejstvi oz. zunanjo realnostjo, kar se izraža v »psihični neprilago-
ditvi«. Nasproti tem osebnostno usmerjenim pristopom stoji situacionistični
pogled, ki poudarja, da imajo obremenjujoče ali situacije z močnimi zahteva-
mi ključno vlogo pri oblikovanju vedenja. Združujoč ta dva pristopa interakci-
onizem vedenjske motnje opisuje kot neuspešno soočenje osebe s situacijo.
Izziv pri tem je, da se ustrezni potenciali uporabijo ob pravem trenutku, pri
čemer je treba upoštevati socialne in etične standarde, kar lahko vključuje
številne težave (Stein idr., 1).
S sociološkega vidika so vedenjske motnje pomembne, ker pomenijo kr-
šitev družbeno veljavnih norm. V središču pozornosti niso, tako kot v psiho-
logiji, posamezni primeri ali specifične intervencije, temveč obseg, družbena
razporeditev, oblike in spremembe zadevnih pojavov ter specifične družbene
konstelacije, pogoji in mehanizmi, ki povzročajo njihov pojav ali ga naredijo
verjetnega (Kardoff, ).
Z makrosociološkega vidika se lahko vedenjska motnja razume kot oblika
prilagajanja oz. odklona, ki presega tolerančni prag norm. Socialna izključe-
nost se lahko spodbudi zaradi prikrajšanega socialnega okolja. Na mezosoci-
ološki ravni pride do medsebojno ojačane interakcije med tistimi, ki postav-
ljajo pravila, tistimi, ki ta pravila kršijo, in tistimi, ki jih uveljavljajo (družbeni
nadzor). Tako utrjena stigmatizacija kot »kršitelj norm« se sčasoma iz socialne
identitete preoblikuje v del osebne identitete (mikrosociologija).
Obdelava takšnih procesov lahko vodi do patoloških oblik (Kardoff, ).
Sistemski pristop v pedagogiki predvideva, da je razvoj otroka v veliki meri
odvisen od vzajemnih odnosov z okoljskimi sistemi. Naloga pedagogike je
ustvariti čim bolj razvojno spodbudne kontekste (Huschke-Rhein, 3, str. 15).
Razvojna nevrobiologija ponuja bolj medicinsko usmerjen pristop. Po
njem je vedenje rezultat nevronskih aktivnosti, odstopanja od norm pa so
posledica neravnovesij. Ta so lahko posledica poškodb zaradi akutnih dogod-
kov, kot so npr. poškodbe (travma, pomanjkanje oskrbe s krvjo itd.) ali vnetja.
Druga možna razlaga za neravnovesja so neugodni razvojni pogoji, ki povz-
ročijo hitrejše ali počasnejše dozorevanje določenih možganskih področij v
primerjavi z drugimi. Takšni prilagoditveni procesi so naravni in nujni ter v
74

